Londen. Daar zat ik dus, op acht, negen en tien januari. Voor de omvangrijke techniekconferentie. Vandaag stond ik weer gewoon voor mijn groep 4. Toen één van mijn leerlingen vroeg hoe het komt dat regen opeens uit een wolk valt, greep ik meteen een kookplaatje, pannetje water en een spiegel uit de lerarenkamer om binnen vijf minuten te demonstreren hoe de waterkringloop precies in elkaar steekt. Want het is wel aanstekelijk, al die bebaarde mannetjes, Catweazle-personages en hippe techniekvogels die daar op de beurs stonden met hun DNA-modelletjes, 3D-boekjes en vooruitstrevende inzichtjes.

Mijn advies is dan ook; laat de methodeboeken eens voor wat ze zijn, grijp een reageerbuis, trek de microscoop uit het magazijn, vul de lege jampotjes en steek je handen in het modder. Begin de dag met een beetje techniek. En laten mijn collega’s nu een uitstekende (groeiende) leermiddelendatabase in elkaar hebben geknutseld waar je terecht kunt voor allerlei trucjes, snufjes en proefjes. Binnenkort sluit ik mijn techniektraject af met een presentatie en ik hoop samen met de andere conferentiebezoekers een goede bijdrage te kunnen leveren aan de database.

Dan nu (zoals beloofd) nog wat foto’s;

Reageer


8 − = vier