Beschrijving van het thema:
We kennen ze allemaal: De ‘bonusmiles’ van Albert Heijn, de ‘geen fratsen’ campagne van C1000 en de ‘spaaracties’ van Super de Boer. Deze marketingcampagnes lijken in eerste instantie onschuldig, maar eigenlijk zijn het oorlogstrategieën om te overleven. Door middel van deze strategieen willen supermarkten namelijk klanten terugwinnen, die eerder door concurrenten zijn weggekaapt. De supermarktoorlog ging in oktober 2003 van start toen het supermarktconcern Albert Heijn radicaal zijn prijzen verlaagde. Andere supermarktketens konden niet achterblijven, waardoor de welbekende prijzenoorlog ontstond. Ook in 2006, woedt de oorlog nog steeds voort en proberen supermarktketens zich te differentieren door; prijs- cadeau- en productacties uit te voeren. De spaarkaart van vroeger is er niets bij; de wapens zijn tegenwoordig moderner, nieuwer en luxer!

Interessante vragen:

  • Welke spelers begeven zich op het strijdveld en wat voor acties voeren zij uit?
  • Wat denk je dat er zou gebeuren als 1 supermarktketen een te groot marktaandeel zou krijgen?
  • Waarom is de prijzenoorlog een goede en waarom een minder goede strategie om concurrentie tegen te gaan?
  • Wat voor ontwikkelingen zijn belangrijk en bepalend geweest voor de supermarktoorlog?

Voorbeelden van probleemstellingen:

  • Wat zijn tot nu toe de gevolgen van de supermarktoorlog geweest? (denk aan verandering in omzet, marktposities en marketingstrategieën)
  • Wat is het gevolg van de supermarktoorlog voor detailhandelaren? (denk aan de bakker en de slager)
  • Wat zijn de gevolgen van de supermarktoorlog voor de consument, de supermarkt en de producent?

Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten:

  • Bekijk en vergelijk 6 acties van verschillende supermarkten. Analyseer welke marketingstrategieen deze supermarkten gebruiken en kijk daarnaast in welke mate deze acties kenmerkend zijn voor de identiteit van het bedrijf
  • Kies 1 supermarkt uit en analyseer wat voor invloed de supermarktoorlog op dit bedrijf heeft gehad. Vertel ook met wat voor middelen zij de concurrentie tegen proberen te gaan.
  • Zoek recente krantenartikelen over de gevolgen van de supermarktoorlog en leg uit wat voor invloed deze hebben op het verdere verloop van de supermarktoorlog

Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden:

  • Maak een werkstuk waarin de geschiedenis van de supermarktoorlog uitgelegd wordt.
  • Doe alsof je directeur bent van een supermarkt. Geef een presentatie over jouw strategie om de concurrentie tegen te gaan. Denk hierbij aan het soort beleid wat je wilt voeren en wat voor acties je gaat toepassen.

Nog meer tips:

  • Veel mensen zijn voor een overheidsingreep, zodat er een verbod komt op verkoop onder de inkoopprijs.
  • De laatste tijd zijn er verschillende supermarkten overgenomen door andere supermarktketens.
  • Soms heeft de supermarktoorlog een rechtzaak tot gevolg. Kijk bijvoorbeeld naar de rechtzaak tussen Albert Heijn en Becel.

Bronnen:
Dossier Prijzenoorlog
Onder deze link kun je allemaal nieuwsberichten vinden die betrekking hebben op de supermarktoorlog.

Bodemprijs of Bodem onder de prijs?
In dit artikel wordt beargumenteert waarom een verbod op verkoop onder de inkoopprijs geen goed idee is. Eerst worden de gevolgen van de prijzenslag besproken. Daarna wordt ingegaan op de politieke context en vervolgens wordt de economie van het prijsdumpen beschreven.

Onderzoek naar de invloed van media op de supermarktoorlog
Een wetenschappelijk onderzoek naar het effect van de berichtgeving van media op de supermarktoorlog.

Dit werkstukpakket is geschreven door Jolanda Slof.