Beschrijvingen van het thema:
Tegenwoordig bieden steeds meer reisorganisaties hun diensten via internet aan. De omzet via internet stijgt nog steeds explosief, en dat is voor veel reisbureaus en touroperators reden om internet als (nieuw) verkoopkanaal te kiezen. Er zijn zelfs bedrijven die puur via internet hun diensten aan de man brengen. Wanneer een bedrijf iets verkoopt via internet, veelal via een webshop of webwinkel, dan noemen we dat e-commerce. Tegenwoordig gebruikt zo’n 30% van de mensen het internet om hun reis te boeken. Veruit de meeste reisbureaus bieden mogelijkheden om via een webwinkel reizen te bekijken en ook direct te boeken. De Nederlandse omzet van via internet verkochte reizen is ongeveer 500 miljoen euro per jaar (2003); geen enkele andere bedrijfstak kan dit evenaren. Als je zelf op internet gaat kijken bij de verschillende reisbureaus, dan zul je zien dat er grote verschillen zijn tussen de webwinkels. Het uiterlijk, de mogelijkheden en de gebruikersvriendelijkheid zijn in grote mate bepalend voor het succes van een webwinkel. Je kunt hierbij denken aan de manier waarop je kunt zoeken naar een reis (wil je zoeken op vertrekdatum, reisbestemming of maximale prijs). Daarnaast is het belangrijk dat duidelijk is tot wie je je kunt wenden bij problemen voor, tijdens en na de reis. Ook zijn de betalingsmogelijkheden belangrijk (bijvoorbeeld met een creditcard, of via een eenmalige overboeking / machtiging). Het is dus interessant om te onderzoeken wat de bepalende succesfactoren zijn voor een webwinkel die reizen aanbiedt, en om te onderzoeken in hoeverre een webwinkel alle functies van een traditioneel reisbureau kan overnemen.

Interessante vragen:

  • Wat zijn de belangrijkste bezwaren van mensen tegen het on line boeken van een reis?
  • Waarom boeken mensen een reis via een webwinkel en niet via een traditioneel reisbureau?
  • Kan een webwinkel het traditionele reisbureau in de toekomst volledig vervangen?
  • Wat zijn de negatieve aspecten van het boeken van een reis via internet?
  • Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen webwinkels die reizen aanbieden?
  • Voor welke doelgroep(en) is het internet het meest geschikt om reizen te boeken?

Voorbeelden van probleemstellingen:

  • Wat zijn de belangrijkste aspecten waarmee een reisbureau dat een webwinkel wil gaan openen, rekening moet houden?
  • In hoeverre moeten webwinkels voor reizen verschillen naarmate ze voor andere doelgroepen bestemd zijn?
  • Welke nadelen zitten er aan het on line boeken van een reis?
  • Welke belangrijke verschillen zijn er tussen de diverse on line reiswinkels?
  • Welke factoren spelen een rol bij de keuze van mensen om een reis via internet te boeken?

Voorbeelden van onderzoeksactiviteiten:

  • Ga op zoek naar een reisbureau dat nog geen webwinkel heeft en maak hiervoor een adviesrapport met aanbevelingen voor hun eventuele toekomstige webwinkel.
  • Ga via literatuuronderzoek na wat de invloed van internet op de reisbranche is en deze invloed in de afgelopen jaren is ontwikkeld.
  • Doe een vergelijkend onderzoek op internet tussen de verschillende webwinkels en rapporteer je bevindingen.
  • Houd interviews met medewerkers van reisbureaus over de invloeden van internet op de verkoop van reizen.
  • Interview mensen uit je omgeving en vraag naar hun ervaringen met het boeken van reizen via internet.

Voorbeelden van eindproducten en presentatiemogelijkheden:

  • In de klas kun je de interviewresultaten en de belangrijkste conclusies hieruit met een overheadprojector en sheets presenteren.
  • Maak een adviesrapport voor een reisbureau dat binnenkort een webwinkel wil gaan openen.
  • Bij de presentatie van je werkstuk in de klas kun je met behulp van een beamer en een laptop verschillende webwinkels laten zien en de plus- en minpunten aangeven.
  • Maak een website/webwinkel die volgens jou gebruikersvriendelijk is en voldoende mogelijkheden biedt voor de klant.

Bronnen:
ANVR
Dit is de website van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen(ANVR). Hierop vind je interessante actuele ontwikkelingen (bij Nieuws). Daarnaast zijn de jaarverslagen interessant, mede in verband met de jaarcijfers voor de reisbranche. Ten slotte is de internetgedragscode voor reisbureaus met een webwinkel erg interessant om te bekijken.

Sta ik sterk?
Deze site belicht met name de juridische aandachtspunten van het boeken van een reis via internet. Erg nuttig om te gebruiken als informatiebron voor je onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld enkele aspecten van deze website kiezen en vervolgens een aantal webwinkels beoordelen op deze aspecten.

Startpagina voor reisorganisaties
Op deze site vind je links naar webwinkels van reisbureaus die ook op internet actief zijn. Ook is er een aparte categorie van reisbureaus die uitsluitend via internet opereren.

Jungle Rating
Jungle Rating is een adviesbureau dat bedrijven helpt met het verhogen van het effect van hun directe kanalen zoals internet, telefoon en e-mail. Het advies richt zich op de (multi channel) strategie, de organisatie en de kanalen zelf.

Consument profiteert van opkomst internet in reisbranche

Reis boeken via internet of reisbureau?

Rolf Post heeft dit werkstukpakket geschreven