STAP 1 Eerst hardop mondeling = geheugen trainen!

  • Meestal worden woordjes schriftelijk overhoord. Dat is namelijk het makkelijkst als je als docent een hele klas wilt toetsen. Daarom moet je ze in elk geval kunnen spellen. Maar daarvoor moet je de woorden zelf eerst weten.
  • Oefen daarom eerst mondeling: eerst op volgorde: door de Duitse woorden af te dekken, alleen naar het Nederlands te kijken en de Duitse vertaling hardop uit te spreken. Kijk meteen of je het goed had. Juist de combinatie: lezen, horen (spreken) en nogmaals lezen (ter controle) zorgt ervoor dat je het goed onthoudt!
  • Als je ze op volgorde goed kent: Ga ze door elkaar overhoren!

STAP 2: Opschrijven en online oefenen met wrts

  • Meestal worden woordjes schriftelijk overhoord. Dat is namelijk het makkelijkst als je als docent een hele klas wilt toetsen. Daarom moet je ze in elk geval kunnen spellen.
  • Daarom is het belangrijk dat je de woorden opschrijft tijdens het leren. Opschrijven – met de hand – zorgt ervoor dat je ze minder snel vergeet dan met de computer (tenzij je misschien een erg slecht handschrift hebt)
  • SUPERTIP: Gebruik WRTS!
    WRTS is een website van de Digitale School waarmee je woordjes kunt leren. In alle talen! Je hoeft niets te installeren, je kunt zelf woordenlijsten aanmaken, en overal waar internet is kun je je op allerlei manieren laten overhoren, oefenen en jezelf toetsen!
    Meld je snel aan op www.wrts.nl
  • Dek het Nederlands af en schrijf het Duitse woord op. Spreek het daarna nog eens rustig en goed uit.
  • Vervolgens kijk je na of je het goed had opgeschreven. Kijk extra goed naar de spelling. De kans is groot dat je over een spelfout heen leest.

STAP 3: Herhalen en pauzes nemen

  • Woordjes leren is stampwerk. Je geheugen is niet eindeloos actief. Probeer daarom niet te lang achter elkaar te leren: Op een gegeven moment laten je hersenen je dan in de steek en nemen geen nieuwe informatie meer op.
  • Doe geen spannende of verrassende dingen direct na het leren: In je hoofd “duwen” nieuwe, spannende ervaringen het geleerde weg.

Trucjes voor woorden die je telkens weer vergeet

  • Bij woorden die je maar moeilijk kunt onthouden moet je proberen je een voorstelling of verhaaltje te maken. Het maakt niet uit wat, als het je maar helpt om het nieuwe woord in je geheugen te koppelen aan iets wat je al wist. Bijvoorbeeld omdat het woord je aan die ene tante doet denken, of omdat het op een Engels woord lijkt.
  • Maak een persoonlijke vergeet-top-10: woorden die je telkens maar niet kunt onthouden. Schrijf ze op een blaadje en kijk daar telkens weer naar.

Ik vergeet telkens of het der, die of das is!

  • Probeer dan eens dit trucje. Het werkt met je visuele geheugen: Je weet namelijk bijvoorbeeld vaak wel waar iets op een pagina stond (links of rechts, of bovenaan of onderaan). Dit trucje maakt daar gebruik van.
  • Pak de lijst met woorden erbij die je moet leren.
  • Schrijf de der-woorden op een apart blad papier. Schrijf ook elke keer weer “der” ervoor. Spreek de woorden uit tijdens het schrijven! (extra goed je geheugen gebruiken!)
  • Doe nu hetzelfde, op een apart blad papier, voor de das-woorden en nog eens voor de die-woorden.
  • Ga deze woordenlijsten nu los van elkaar goed leren!
  • Tijdens de toets zul je nog wel eens vergeten zijn of het der, die of das is, maar vaak weet je nog wel welke woorden er boven of onder het woord stonden. Of op welk blad het stond, in welk rijtje. Je bent nooit alle der-woorden uit dat rijtje tegelijk vergeten, dus als je het van eentje zeker weet dat het der is, weet je dat ook voor de andere uit dat rijtje!