Bij mode denken we allemaal aan de grote Parijse modeshows. Maar de grootste modebeurs ter wereld vindt jaarlijks in Duitsland plaats. In Düsseldorf om precies te zijn, waar jaarlijks tijdens de modebeurs CPD meer dan 60.000 bezoekers uit 65 landen zaken doen. De bekendste “mode”-merken die we uit Duitsland kennen zijn inmiddels internationaal opererende concerns geworden: Strenesse, Boss, Adidas en Puma. Bekende Duitse gezichten uit de modewereld zijn er wel: de fotomodellen Claudia  Schiffer en Heidi Klum bijvoorbeeld. Op designgebied is Duitse mode niet zo bekend, behalve dan de Hamburgse modekoningin Jil Sander.

.

Sportmode: Adidas en Puma

Het succesverhaal van het wereldconcern Adidas begin in 1927, toen Adi Dassler een schoenfabriekje begon… Meer lees je hierover op de site van Adidas

(klik op Unsere Geschichte. Vervolgens kun je daar een PDF-bestand downloadenmet de geschiedenis van het bedrijf)

Reclamefilmpje van Adidas

ZD YouTube FLV Player

.
Jil Sander

Jil kon in in 1967 – toen ze in Hamburg op 24-jarige leeftijd haar eerste kledingboetiek opende – niet vermoeden dat ze het als modeontwerpster tot internationale roem zou brengen. Na een moeilijke begintijd – in Parijs werden haar ontwerpen genegeerd – werd haar kleding vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw steeds meer gewaardeerd. Jil Sander werd een gevestigde modenaam.

Na jaren van succes verkocht ze haar bedrijf in 1999 voor 75% aan het Italiaanse modeconcern Prada Group. Ze zou echter wel aan het bedrijf verbonden blijven en de nieuwe modecollecties maken voor het label Jil Sander. Na een flinke ruzie over welke kant het op moest met de nieuwe mode bedankte ze na vijf maanden voor de eer. Later – inmiddels was Prada er achter dat ze het niet zonder haar konden – kwam ze succesvol terug, maar in 2004 was het wel weer welletjes.

De kunst van het weglaten

Sander werd bekend door haar “zwarte minimalisme”. Waar andere modedesigners vaak met excentrieke modellen en creaties scoorden, werd Jil Sander de koningin van de subtiele en onopvallende eenvoud (“Queen of clean” noemde Women’s Wear Daily haar), functionaliteit en tijdloosheid. Dat alles gecombineerd met een goede kwaliteit.

Zie ook: www.jilsander.de

Filmpje: Jil Sander collectie voorjaar/zomer 2009

ZD YouTube FLV Player

.
Wolfgang Joop

Extravagante mode van hoge kwaliteit, dat is wat Wolfgang Joop jarenlang beroemd gemaakt heeft. Na een aantal jaren verkocht hij zijn producten en de naam JOOP! aan een bedrijf. Maar een paar jaar later begon hij weer met een eigen modelabel: Wunderkind.

.
Karl Lagerfeld

Lagerfeld – makkelijk te herkennen aan zijn haar op een staart en de donkere zonnenbril – werd in 1938 in Hamburg geboren en emigreerde op zijn 14e naar Parijs. Je kunt hem eigenlijk geen “Duitse” ontwerper noemen, gezien zijn internationale carrière, die in Frankrijk begon en nog steeds voortduurt. In de jaren ’50 van de vorige eeuw wint hij samen met zijn latere concurrent Yves Saint Laurent een grote modewedstrijd en werkt daarna voor diverse grote modehuizen, zoals Krizia en Valentino. Daarna werkt hij voor Chloé en Chanel om in 1984 een eigen modelabel uit te brengen. Net als Jil Sander zijn er ook diverse geuren onder zijn naam op de markt gebracht.

In 2004 kwam Lagerfeld groot in het nieuws. Hij ontwierp speciaal voor het Zweedse kledingsconcern H&M een collectie betaalbare designmode. H&M maakte er een grote reclamestunt van – al werd het in slechts enkele filialen aangeboden – en de kleding werd zo ongeveer van de rekken gegrist…

.
Bronnen: o.a. Thönnissen, Grit. Jil Sander – voran mit alten Werten in: Der Tagesspiegel, 06.10.2003 | www.vogue.de