IPON staat voor ‘innovatie platform onderwijs Nederland’ en organiseert jaarlijks een congres voor iedereen die bij de ICT-les wil blijven. Veel mannen die ronddrentelen bij de stands van de exposanten. Zelf dwaal ik wat verloren rond en voel ik me voornamelijk aangetrokken tot de pennen, gummetjes en al die interessante goodies en bovenal de chocolade-eitjes die bij de stands staan uitgestald maar ik hou me keurig in. Per slot van rekening ben ik hier om me via workshops als professional op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs innovatie, ICT-toepassingen en –diensten.
 
De workshopleidster grijpt de microfoon vast als was het een reddingsboei. Ze heeft nog geen woord gezegd, maar het geluidsniveau bereikt nu al kakofonische hoogte: de gesprekken van de vele IPON-bezoekers weerkaatsen in de enorme ruimte van de Jaarbeurs als duizenden stuiterballen, tel daarbij het versterkt geluid van het podium achter ons en ik ben benieuwd of  ik nog iets van deze workshop ga opvangen.
 
Omdat gepersonaliseerd leren of onderwijs op maat de nieuwe Heilige Graal van het onderwijs is, heb ik me maar voor liefst twee workshops opgegeven wier titels veel beloven, namelijk Gepersonaliseerd leren op basis van hoogwaardige toetsen en De weg naar gepersonaliseerd leren. Tot nu toe zie ik namelijk nog niet goed voor me wat ik me bij onderwijs op maat moet voorstellen. Mijn docentenverstand zegt dat als ik een oefening op drie verschillende niveaus aanbied, ik er qua voorbereiding drie keer zoveel keer werk aan heb, maar misschien en ik sluit het beslist niet uit, denk ik wel te weinig ‘outside the box’.
 
Wat de workshops betreft had ik beter moeten weten. De toegang tot het IPON en de workshops is gratis en dus geldt hier het adagium: als iets gratis is, ben ik zelf het product. In dit geval een potentiële koper van een educatief product. In de eerste workshop gaat het om Toetspunt, een online toetsplatform van Noordhoff Uitgevers (http://toetspunt.noordhoff.nl/), de tweede workshop draait om PulseOn, platform voor gepersonaliseerd leren, gelieerd aan ThiemeMeulenhoff (http://www.pulseon.nl/nl/). Niet dat ik het gegeven paard al te lang in de bek heb gekeken: naast de onvermijdelijke verkooppraat waren de wetenswaardigheden die de workshopleiders te melden hadden, best interessant. Namelijk hoeveel tijd we als docent gemiddeld kwijt zijn aan het maken en verwerken van toetsen. Of wat een goede strategie is om een veranderproces op school aan te pakken. En dat er onvermijdelijk een verschuiving zal komen van papieren leermateriaal naar interactieve digitale leermiddelen.
 
Voor de laatste workshop Stress: meten is weten (http://www.ontspanningstraining.nl/) hebben zich zeventig mensen aangemeld, maar in de workshopruimte zitten slechts negen deelnemers. Het is vier uur en de zon schijnt uitbundig buiten. Vandaar. Maar ik niet. Ik haat het als ik de braafste leerling van de klas blijk te zijn maar gelaten luister ik naar de voordelen van het weten van de hoogte van mijn onvermijdelijke docentenstress.  
 
Na afloop haast ik me de Jaarbeurs uit, de zon in. Voldoende stof tot nadenken. Wat onderwijs op maat is, ben ik nog steeds niet helemaal uit. Vaag zie ik wel contouren voor me. Leerlingen die hun eigen onderwijspad uitstippelen met behulp van laptops terwijl ik op mijn dashboard  hun verrichtingen volg.  Maar zover is het nog lang niet. Niet zolang niet alleen op mijn school  maar ook – heb ik in de IPON wandelgangen begrepen – elders aan de basisvoorwaarden van een dergelijk onderwijs : snel internet  en voldoende en behoorlijke computers, niet kan worden voldaan.

2 Reacties op “Een verslag: IPON 2014”

  1. e. dam zegt:

    Gisteren bij DWDD het bericht dat er eerdaags 25 digitale basisscholen geopend worden. Ben benieuwd hoe die (niet) gaan aansluiten op het VO.

  2. Margreet Feenstra zegt:

    Ja. dat zal in sommige gevallen toch echt een probleem zijn. Ik wou dat de regering de lumpsum afschafte en gewoon zei: dit geld is voor de aanschaf van hardware en software, directies VO!

Reageer


9 × vijf =