<Ingezonden mededeling>
Onderstaand bericht is geplaatst in het Forum van 10 oktober – zeker de moeite waard om te lezen!

Het is slechts een heel klein artikeltje op pagina 21 in de NRC van vrijdag jl. Het demissionaire kabinet heeft een wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd. Men is van zins om het vak CKV, Kunstzinnige Culturele Vorming, als apart examenvak voor HAVO en VWO te laten verdwijnen. Tijd en geld dat vrijkomt moet ten goede gaan komen aan de zogenaamde kernvakken wiskunde, Engels en Nederlands. Een klein bericht, dat velen misschien niet lezen of overslaan, maar dat, indien dit plan doorgaat grote gevolgen zal hebben.

Dit kabinet, waarvan al heel snel bekend werd dat het met cultuur niets op heeft, dit gezien de enorme bezuinigingen die er zijn doorgevoerd en gaan worden, gaat ook ingrijpen in het onderwijs. Maar ook dit is wederom niets nieuws.

In de wijsheid heeft men kernvakken benoemd, die op bijna religieuze wijze heilig zijn verklaard. Deze vakken moeten op grootse wijze aan leerlingen worden gepresenteerd, geleerd, en vooral getoetst worden tot een obligaat minimum niveau om de jeugd van nu op te stuwen in de vaart der volkeren.

Hier tegenover staat de kaalslag voor een vak als CKV dat dan maar moet integreren in andere vakken want scholen behouden een “algemene wettelijke opdracht voor culturele vorming”.

Als het gaat over de culturele vorming heeft de politiek heel wat uit te leggen. Behalve dat ieder bewindspersoon die op Onderwijs terecht komt probeert om zijn/haar ei te leggen en uit te broeden om vooral maar niet vergeten te worden is dit ingrijpen vooral weer vergezeld van de nodige onkunde over wat onderwijs inhoudt. Maar ook dit is niet nieuw.

Onderwijs gaat niet alleen over cognitie maar heeft ook een pedagogische en een didactische taak die onze jeugd moet helpen om als een goed geschoolde mens een plek in onze maatschappij te vinden. Hiertoe is een belangrijk onderdeel de “Bildung”, de opleiding die breed is en hen kennis laat maken met wereld en cultuur en zijn geschiedenis.

Eerder vond er al een kaalslag plaats met betrekking tot het literatuuronderwijs binnen het vak Nederlands en de andere talen. Eisen werden geminimaliseerd. Het aantal boeken dat moet worden gelezen en dan nog in de oorspronkelijk taal is bedroevend weinig. Vakoverstijging en verbinding van diverse vakken is iets dat amper plaatsvindt. Vraag een leerling om geschiedenis, literatuur, filosofie, muziek, kunst, economie, om maar een voorbeeld te noemen, met elkaar te verbinden en sta verbaasd van de reacties en antwoorden. Verbanden kunnen niet worden gelegd omdat o.a. vormende vakken geen prioriteit hebben, men voorbijgaat aan het belang van deze vakken.

Als men op deze manier gaat ingrijpen in een vak als CKV betekent dit een verdere afbraak van het onderwijs. Als de vormende vakken gaan verdwijnen zullen op termijn profielen als het C en M profiel, dat nu ook al wordt vervuild door wiskunde gaan verdwijnen. Niet veel later zullen vakken als muziek, tekenen, levensbeschouwing, godsdienst en filosofie en gym ook geen nut meer hebben in deze neo-liberale maatschappij. Alleen nog kern- en béta-vakken, de rest wordt overbodige ballast. Wat vergeten wordt is dat al deze vormende vakken zin hebben, betekenis geven aan datgene dat noodzakelijk is om als een volwaardig mens in de maatschappij een plaats te vinden.

Maar misschien zie ik het wel te somber. Waarvoor zijn deze vakken nodig als er straks geen bibliotheken meer zijn, theaters, schouwburgen, concertzalen, musea? Ze zijn als het zo doorgaat allemaal wegbezuinigd, hebben geen nut en daarbij leiden we ook geen mensen meer op die musicus willen worden of kunstenaar of filosoof of acteur.

Een nieuwe wereld, een nieuw Utopia, geen plaats, de letterlijk betekenis van Utopia, maar ook voor het leren van de betekenis van dergelijke woorden is dan geen ruimte meer.

6 Reacties op “Het verdwijnen van CKV”

  1. Antos Szkudlarek zegt:

    De terloopsheid waarmee het demissionaire kabinet ‘zaken’ probeert te regelen draagt de geur van achterbaksheid. Dan moet de inhoud van de ‘zaak’ wel heel erg rot zijn, en dat is ook zo: CKV opheffen is kwalijk. Ter motivatie draag ik graag de toespraak van Ken Robinson op TED.com aan: http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  2. Krapuul | Cultuur en kunst dienen uit het onderwijs te verdwijnen zegt:

    [...] Nu kan de vraag nog gesteld worden…. De Cultuurhaat marcheert voort. Tweet Gerelateerde berichten: [...]

  3. Exdocent zegt:

    Nou, toe, niet zo dramatisch! Er zijn nog altijd veel meer Nederlanders die helemaal geen CKV gehad hebben op school (iedereen van 28+) dan die het wel gehad hebben. En zijn de musea en theaters nou aan het leeglopen?
    Ik ben zelf docent geweest. Wat mij stoorde aan de tweede fase is dat men probeerde ‘complete’ mensen te kweken: alsof je na je achttiende je niet meer ontwikkelde. De angst dat mensen, als je hun niet op tijd cultuur aanbood, er dan ook nooit meer iets mee zouden doen. Hetzelfde met ANW: wat je daar leerde, heel leuk misschien, maar je kon het ook uit de wetenschapsbijlage van de krant leren.
    Je moet op school dingen leren die je jezelf niet kunt aanleren: vreemde talen, hoe meer hoe liever; exacte vakken: weet ik niet of dat later ook nog kan, ik was taaldocent. Maar ja, alle talen, van Frans via Latijn naar Chinees. CKV kun je zelf wel ontwikkelen.
    Wel sneu trouwens voor al die docenten die er zo veel ontwikkeltijd in gestoken hebben.

  4. Harry Baggen zegt:

    reageer op
    http://www.internetconsultatie.nl/bovenbouwhavovwo/reacties

  5. Het verdwijnen van CKV | Onderwijs in beweging | Scoop.it zegt:

    [...] Het is slechts een heel klein artikeltje op pagina 21 in de NRC van vrijdag jl. Het demissionaire kabinet heeft een wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd. Men is van zins om het vak CKV, Kunstzinnige Culturele Vorming, als apart examenvak voor HAVO en VWO te laten verdwijnen. Tijd en geld dat vrijkomt moet ten goede gaan komen aan de zogenaamde kernvakken wiskunde, Engels en Nederlands. Een klein bericht, dat velen misschien niet lezen of overslaan, maar dat, indien dit plan doorgaat grote gevolgen zal hebben.  [...]

  6. Ger van der Heijden zegt:

    Leuk dat je dit hier plaatst Christine! Ik ben de schrijver van het stuk, zie hiervoor ook: http://gervander.blogspot.nl/

Reageer


× 7 = vijfendertig