Er zijn vast collega´s die in het land blijven – voor hen de onderstaande berichten voor thuisblijvers. Heeft u nog interessante meldingen: reageer op dit bericht -  ik zit zelf in het buitenland … Iedereen een fijne vakantie gewenst!

Belang Citoscore
Kees Kugel schrijft in NRC Handelsblad van 4 juli 2012 een interessant bericht over het belang dat wordt gehecht aan de Citoscore boven het advies dat een ervaren leerkracht geeft over de leerling. Hij citeert een brugklascoördinator die een leerling met een iets te lage Citoscore niet wil aannemen op het vwo, ook al zegt de leerkracht dat deze leerling het vwo aankan: ´Als Johan een vwo-advies krijgt en hij gaat aan het eind van de brugklas toch naar de havo, dan ziet de inspectie dat als afstromen en onze school wordt daarop afgerekend´.

We zijn met zijn allen op de verkeerde weg als dit soort overwegingen een rol gaan spelen bij het wel of niet aannemen van leerlingen.
Het stuk is hier te lezen

Verkiezingen
Ik ben benieuwd wanneer de campagnes losbarsten voor de verkiezingen op 12 september 2012. Is niet iedereen inmiddels op vakantie? Thema´s die waarschijnlijk gaan spelen zijn het afschaffen van de gratis schoolboeken en de maatschappelijke stage. Twee zaken waar het onderwijs nooit om heeft gevraagd: zuivere politieke speeltjes waarmee blijkbaar gescoord kan worden onder kiezers. De eigenlijke problemen in het onderwijs zijn blijkbaar niet inzichtelijk genoeg voor kamerleden of niet interessant als politiek issue.

VO-raad over mogelijke coalities

Universitaire juffen
De eerste lichting is afgestudeerd aan de universitaire pabo. Zie bericht in Metro hierover. Het voordeel van deze universitaire juffen (en de enkele meester) zou zijn dat ze beter in staat zijn om onderzoek te doen. Volgens een artikel in NRC Handelsblad zouden ze bovendien kritischer naar het onderwijs kunnen kijken. Het enige wat ze nog moeten leren is lesgeven. Goede zaak?

Materiaal delen
Duik eindelijk eens in Wikiwijs of toch maar de leermiddelendatabase van Digischool (inloggen met code van mijndigischool) – nog steeds geen lid: tijd om dat nu eens eindelijk te doen! Zoek in uw eigen computer naar interessant materiaal waar andere collega´s iets aan hebben en zet dat in de database.

5 Reacties op “Berichten voor thuisblijvers”

  1. Jeanette zegt:

    De waarde van het CITO:
    Er zijn extreem voorzichtige scholen. Dat klopt. Maar wij, van het VO, kennen ook onze klanten wel. Een leerling komt vaak van een school waar al meerdere leerlingen vandaan komen, en dan hou je ook rekening met de realiteitszin van de verwijzende school.

    En CITO score zegt natuurlijk niet alles, maar ook zeker niet niks. Regelmatig lopen leerlingen in de 3e of 4e klas alsnog tegen hun grenzen aan. Terugkijkend zie dan al een beeld ontstaan bij de toetsing op de basisschool.

    Sommigen van die leerlingen zijn door zeer fanatieke ouders ondersteund door fanatieke meesters en juffen die ook in het kind geloven en met geweld op een niveau gezet wat ze net aan aankunnen.

    Vervolgens wil zo’n kind niet weer verkassen en naar een nieuwe klas (dat kan best eng zijn). En moet dan met bijlesinstituten e.d. door de school heen gesleurd worden. Sommigen zelfs met LGF (er is een verschil tussen “geen kind tussen wal en schip” en “iedereen een VWO diploma, desnoods met medicatie coaches en een zak geld”).

    Dus ja, ga eerst een kijken op een VO school voordat je als stuurman aan de wal het denkt zoveel beter te weten.

  2. H. van Blijswijk zegt:

    Jammer van die taalfouten en slordigheden. Ze doen afbreuk aan de inhoud.
    Voorbeelden: het is niet ‘het niveau wat’, maar ‘het niveau dat’; niet ‘VO school’, maar v.o.-school; niet LGF, maar uitleg van die afkorting; niet ‘medicatie coaches en ….’, maar medicatie, coaches en…’ Of bedoel je medicatiecoaches?
    Laten we het dan niet hebben over het vergeten van woorden en een elliptische zin zonder onderwerp.

    Tenslotte: Wat kan best eng zijn? Dat zo’n kind niet wil verkassen naar een nieuwe klas?

    En dan nog de auteur: “Wij van het VO.” (Waarom hoofdletters, trouwens?) Wie is die Jeanette? Namens wie spreekt zij? Wat is haar functie? ‘Juf?’

  3. Frank Jongbloed zegt:

    H. van Blijswijk is aan vakantie toe.
    Of is het H. van Zeikwijk?

    En Jeanette schijnt te denken dat het merendeel van de leerkrachten in het primair onderwijs een middelbare school adviseert op basis van doordrammende ouders en andere fanatici.

    Tsk, tsk.

  4. Paul zegt:

    In het Dagblad van het Noorden vond ik dit bericht:
    (èn een dringend bericht dd. 05.07 !! op de website van de school, dat het schooljaar toch een dag eerder begint… ze kunnen goed plannen daar zeg…!)

    EMMEN – Leerlingen van de tweede klas van het Hondsrug College in Emmen moeten komend schooljaar weer met de neus in de boeken. Terwijl vorig schooljaar nog werd gezegd dat alle leerlingen tot het einde van hun schoolloopbaan alleen nog de iPad gebruiken om te leren en huiswerk te maken.

    Volgens rector Kees Versteeg krijgen alle scholieren nog steeds een iPad, maar klopt het wel dat leerlingen ook weer schoolboeken moeten gebruiken. Zo heeft de uitgever volgens de rector nog niet alle lesstof digitaal. Uitgever ThiemeMeulenhoff bestrijdt dat overigens.

    De school zit daarnaast vast aan een Europese aanbesteding en eerder gesloten contracten met uitgevers en distributeurs voor schoolboeken.

    Het Hondsrug College begon als eerste middelbare school in Nederland met structureel les geven via de tablet. In eerste instantie als een proef bij drie klassen. Inmiddels zijn 700 tablets uitgedeeld.

  5. Marieke zegt:

    Ik vraag me altijd af wat ouders nou van zoiets vinden. Als ik schoolgaande kinderen had zou ik willen dat de school eerst investeert in kleinere klassen en leraren die alle bevoegd zijn, en daarna in zaken als tablets en smartboards enzo. Hoe goed of slecht zijn die eerste twee dingen op het Hondsrug College geregeld en wat vindt de Ouderraad ervan?

Reageer


negen − 2 =