Finland: het grote voorbeeld op dit moment en dat allemaal op basis van een paar PISA onderzoeken – 'less is more' is de kreet: minder lessen en betere resulaten. Voor leerlingen nauwelijks huiswerk en geen centrale toetsen. Wie wil dat niet?

Pasi Sahlberg schreef het boek Finnish Lessons over de ervaringen in Finland. Iedereen wil naar Finland om te kijken hoe het daar gaat. Het Onderwijsblad van 9 juni 2012 wijdt er een artikel aan. Eus van Hove gaf op een VAVO conferentie onlangs een presentatie over het Finse voorbeeld.

Is er iets dat we kunnen leren van Finland of is dit weer de volgende hype waar iedereen achteraan loopt? Ik heb een beetje het gevoel dat het het laatste is: allerlei bestuurders en managers staan te springen om een bezoekje te brengen aan Finland – altijd leuk zo'n studiereisje. Maar levert het concreet iets op?

Het kan maar dan moet er nogal wat veranderen. Docenten moeten hoger worden opgeleid (en alleen zeer gemotiveerde studenten moeten toegang krijgen tot de opleiding). Ze moeten minder lessen geven zodat er tijd overblijft voor innovatie en individuele begeleiding van leerlingen etc (ik krijg alleen maar meer lessen en meer leerlingen). De lessen moeten kwalitatief beter (niet zomaar meer lessen verplicht stellen in het mbo en die laten geven door onderwijs-assistenten). Minder centrale toetsen in plaats van meer (reken- en taaltoetsen!). Geen inspectie die voortdurend in je nek hijgt en lijstjes maakt van goede en slechte scholen. Geen elektronische leeromgevingen (wij ontwikkelen de andere kant op).

Kortom: het succes is een optelsom van al die factoren. Zomaar een stukje eruit halen en dat kopieren zal niet leiden tot verandering. Zolang wij regeringen (en bestuurders) hebben die elke keer weer willen dat we andere kanten uitgaan, zit er voor ons niets anders op dan ons te concentreren op onze lessen en er het beste van te maken.

PS De plaats op de PISA ranglijst die NL inneemt, is helemaal niet zo slecht – enige relativering is daar ook op zijn plaats 

Eerdere bijdragen over OECD, OnderwijshervormingenPISA

Zie ook het artikel van leerlingen van het Barlaeus Gymnasium Amsterdam

Een reactie op “Less is more”

  1. Eus van Hove zegt:

    Het aantal uren dat je in de klas doorbrengt heeft niets te maken met de leerresultaten:
    https://twitter.com/eusvanhove/status/212291917373915136

Reageer


× 1 = zes