Het einde van het jaar nadert met rasse schreden – nog een weekje school en dan zit het er op voor dit kalenderjaar. Een lastige tijd van het jaar: leerlingen gemotiveerd proberen te houden terwijl je eigen energie soms ook tot een dieptepunt is gedaald.

Het helpt dan niet als er op bestuurlijk niveau zoveel aan de hand is dat je het bijna niet meer bij kunt houden: de urennorm die de Tweede Kamer aanneemt en waar niemand iets van begrijpt (zelfs de VO-raad niet), een bestuursakkoord over Excellente leraren tussen VO-raad en OCW, onduidelijkheid over de functiemix, een adviespool voor risicoscholen en zwakke scholen. En dan heb ik het nog niet over de ontslagen vanwege de bezuinigingen op passend onderwijs. De extra inspanningen voor taal en rekenen die eraan zitten te komen met allerlei toetsen en examens. De hogere exameneisen en het feit dat we als scholen worden afgerekend op de verschillen tussen schoolonderzoekcijfers en centraal examencijfers.

Vervolgens al die verschillende acties: de scholierenstaking op 21 december tegen de ophokuren (LAKS en VO-raad roepen op om coulant om te gaan met de absentenadministratie), de staking van LIA op 9, 10 en 11 januari 2012 (VO-raad noemt die staking onacceptabel) of de staking van de andere bonden (o.a. AOb) op 26 januari 2012.

Maar als je dan bijna in een depressie schiet, is er toch ook goed nieuws te melden:  ”de jaarcijfers van het CBS geven in grote lijnen aan dat het goed gaat met het Nederlandse onderwijs. We worden hoger opgeleid, we gaan langer naar school, we halen vaker een diploma. In 2008 scoort Nederland voor alle vakken boven het Europese gemiddelde.” (zie nieuwsbrief VO-raad). Met een relatief laag budget scoren we helemaal niet slecht: alle reden om eens flink te bezuinigen…

5 Reacties op “Het gaat goed met het Nederlandse onderwijs!!”

  1. Marieke zegt:

    Ik las de kop en dacht: “mooi, goed nieuws!”. Maar dan klik je op de link:
    Boven het Europees gemiddelde, maar lager dan in 2003 (voor wiskunde, lezen en natuurwetenschap in elk geval). Lagere overheidsuitgaven aan onderwijs dan andere Noord-Europese landen.
    Dat meer mensen een hoger diploma halen KAN betekenen dat het onderwijs beter is geworden, maar het eerste feit hierboven lijkt daarmee in tegenspraak. Het zou dus ook kunnen dat er gewoon sprake is van diploma-inflatie.

    Ondanks de hoopgevende titel vraag ik me dus af of er reden is tot juichen. Misschien staan er in het jaarboek als geheel wel positieve dingen, zal straks eens lezen.

  2. Gerard Koolstra zegt:

    Ook minder goed nieuws van het van het CBS (eigenlijk van TNO)ca 1 op 6 werknemers in het onderwijs had in 2010 te kampen met burnoutvwerschijnselen.
    Zie
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3493-wm.htm

  3. Jan van de Velde zegt:

    Misschien niet vreemd als je bedenkt dat dat een zeer groot deel van het aantal werknemers in het onderwijs valt in de klasse “hoog-opgeleid” én de gemiddelde leeftijd van docenten relatief hoog is.

  4. Christien van Gool zegt:

    @Jan
    Wat bedoel je met ‘niet vreemd’? Dat het goed gaat met het Nederlandse onderwijs?

  5. Jan van de Velde zegt:

    Ik denk niet dat je hieruit de conclusie mag trekken dat het zo slecht is in het onderwijs.

    wat ouderen: burnoutkans 14 %
    hoog opgeleiden: burnoutkans 15 %

    Onderwijspersoneel is gemiddeld wat ouder én gemiddeld hoog opgeleid. 17% is dan toch niet significant afwijkend van het algemene beeld?

    “There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.”

Reageer


acht − = 5