De gastcolumn deze week is geschreven door Willem Korevaar, community-manager Aardrijkskunde - hij vraagt zich af wat verstandige keuzes zijn bij het invoeren van laptops voor leerlingen. Zijn er collega’s die hem kunnen helpen?
Op onze school willen we na de aanleg van een wifi-netwerk nu ook een verdere stap doen door tablets/ laptops te gaan in voeren voor leerlingen. De vraag is hoe je dat het beste kunt doen. Er zijn enorm veel keuzes te maken.
Allereerst is de vraag of je overgaat op een compleet digitale aanpak, waarbij je zoekt naar de uitgevers die ook digitaal de methode kunnen aanleveren. Nadeel is dat je dan wel digitaal bent maar geen echte inhoudelijke keuze hebt gemaakt: je bent volledig afhankelijk van die uitgever(s) die het materiaal digitaal kan/kunnen leveren. Vervolgens kun je je afvragen of er wel een curriculumdekkend digitale versie te maken is. Welk(e) vak(ken) hebben dat al?
Tweede probleem: kies je voor een laptop? Nadelen: batterijduur is beperkt, het ding is zwaar, minder stevig etc. Een tablet dan maar? Ook daar zitten nadelen aan. Geen lekker toetsenbord, niet alle software draait, dus dan maar alle materiaal online ‘in the cloud’? Android of Apple?
Ga je met alle leerlingen beginnen? Of eerst klas 1? Of een start met één enkele klas om ervaring op te doen? En wat doe je met docenten…! Moet iedereen meedoen? Wil iedereen dat? Belangrijk dat de school zorgt voor facilitering en training als je van iedereen eist dat hij meedoet. 
Een niet onbelangrijke vraag: met welk doel ga je digitaal? Om je onderwijs te verbeteren c.q te vernieuwen? En hoe zit het met kosten? Krijgen de leerlingen het apparaat in bruikleen? Verzekering? Bekostig je hem zelf vanuit de leermiddelen? En dan hebben we het nog niet eens over de techniek en logistiek (hoe ga je om met kapotte apparaten, lege batterijen etc).
De techniek gaat zo razendsnel. Er komen alweer nieuwe tablets uit. Moet je daar weer op wachten? In dit geval levert snelheid juist vertraging op als je maar blijft wachten.
Vooralsnog hebben we al een paar keuzes gemaakt: we denken aan een mixed versie (digitaal en papier, methode is rode draad met digitale uitstapjes voor alle leerlingen en verschillende leerstoflijnen voor andere leerlingen) met een Android tablet (Asus heeft er één met een los toetsenbord). We twijfelen nog over ‘alleen in 1 klas’ of een hoeveelheid van die apparaten verdelen over secties die bereid zijn digitaal te gaan werken.
Zijn er collega’s die bruikbare tips hebben om onze keuzes te vergemakkelijken??

6 Reacties op “Gastcolumn 2: laptops”

  1. aafke braaksma zegt:

    Dag,

    Heel wat vragen die nu moeilijk te beantwoorden zijn. In het kort, wij zijn net over gegaan naar een volledige laptopschool. Alle kinderen hebben macbooks, omdat deze stabieler zijn, hufterproof (geen uitstekende delen) en geen virusscanner nodig hebben. Wij zijn al 3 jaar bezig met digitaliseren. Eerst 1 klas per jaar daarna 2e klassen en nu volledig digitaal.

    Voor meer info, kom maar eens langs en anders hoor ik het wel.

    groet, Aafke Braaksma

  2. Sarah Roelse zegt:

    Hallo,

    Ik ben docent in een Dutch Big Picture klas ( zie website voor verdere uitleg). Voor (bijna) elk vak is heel veel materiaal te vinden op het web. Wij kunnen dus op elk niveau ( vmbo) lesgeven via de laptop. Alle leerjaren in de Dutch Big Picture werkt met een laptop. Werkt prima!

    Succes,
    Sarah Roelse

  3. Marieke zegt:

    Vraag aan degenen die al met laptops werken: staat het netwerk dan uit in de lokalen of hoe doen jullie dat? Ik ben nl. een groot voorstander van ICT, maar als ik al zie hoezeer ik word afgeleid als nu.nl en Facebook voortdurend toegankelijk zijn, dan vrees ik met groten vreze voor de concentratie van leerlingen in de puberleeftijd ;-)

  4. Willem Korevaar zegt:

    @sarah.Ben wel heel erg benieuwd of jullie echt alles curriculum dekkend krijgen. Zeker voor mijn vak-ak- kom je denk ik wel een eind, maar helemaal? Daar zou ik weleens een overzicht van willen zien. Kan dat?Maken jullie bv veel zelf en delen jullie dat vervolgens? Afspraken met uitgevers? Overigens de website van Waalwijk krijgt een vette malware waarschuwing in Chrome…

  5. Christien van Gool zegt:

    @Sarah
    Ik heb gekeken op een website http://www.bigpicture.org/2008/10/big-picture-netherlands/ – is dat de website die je bedoelt? Kun je even kort uitleggen wat Big Picture is? Is het een nieuwe onderwijsconcept? Ik ken het niet.

  6. Bob Munniksma zegt:

    Ik persoonlijk zou kiezen voor tablets i.p.v. laptops. Wij zijn nu enkele jaren bezig met laptops in de klas en we zien steeds meer mogelijkheden voor onze leerlingen (speciaal onderwijs cluster 3)in het werken met tablets, men name iPad.
    Succes met het project.
    Bob Munniksma
    Mytylschool De Trappenberg te Huizen

Reageer


zes × = 18