In NRC Handelsblad van 28 oktober 2011 stond een interessant artikel van Ewoud Sanders en Marie-José Klaver (ict-journalist en docent Duits) met als titel ‘Maak van internet een schoolvak’. Hun redenatie: jongeren doen wel veel op internet maar weten er te weinig van.  Ook hun docenten kunnen nog wel wat scholing gebruiken.

Dat leerlingen nog wel wat computervaardigheden kunnen gebruiken zie ik dagelijks om me heen maar er zijn grote verschillen. Er zijn leerlingen die aardig wat weten maar er zijn er ook die inloggen in Blackboard en hun persoonlijke gegevens wijzigen al als een te moelijke opgave zien. Datzelfde verschil zie ik bij collega’s. De een maakt digitale toetsen voor zijn leerlingen in Blackboard en een ander kan amper het wachtwoord van zijn e-mail wijzigen.

Maar nog weer een vak toevoegen in het voortgezet dan wel basisonderwijs? Ik zie dat niet als oplossing: het onderwijs is al versnipperd genoeg (met kleine vakken als bij ANW, Maatschappijleer etc. in het voortgezet onderwijs). Bovendien werkt het niet om zo’n vak los te wrikken van de inhoud, zeker niet als het gaat om internet: je hebt inhoud nodig om te laten zien hoe het werkt en het werkt het motiverends als je dat doet bij de vakken waar het internet of de computer bij nodig zijn.

Het is dan meteen praktisch toepasbaar. Maar belangrijker nog: het werkt niet om één keer iets te laten zien of uit te leggen. Met de computer moet je zelf aan de slag en juist door het te doen, krijg je de vaardigheiden steeds beter onder de knie.   

Het grote verschil in aanvangsniveau speelt ook een rol: leerlingen die wel vaardig zijn met de computer vervelen zich te pletter bij zo’n apart computervak en dus moet je cijfers en toetsen gaan geven om iedereen erbij te houden. Nee, een apart vak lijkt me geen goed idee.

Wat me wel een goed idee lijkt, is dat docenten worden getraind: als die meer kennis hebben, kunnen ze dat aan hun leerlingen overdragen. Dat geldt dan vooral voor docenten die veel te maken krijgen met werkstukken, profiel/sectorwerkstukken, praktische opdrachten, powerpointpresentaties etc. En voor henzelf kan het ook geen kwaad – niemand kan meer om ict heen op school.

Digischool werkt op dit moment aan het opstarten van cursussen voor en door docenten die vraaggestuurd zijn: ik geloof er heilig in dat we elkaar een heel eind op weg kunnen helpen.  En daarna dan weer onze leerlingen.

PS Wie wist er dat je met ‘ctrl + f’ op een webpagina kunt zien waar een gezocht woord staat? Ik niet… 

Uitgebreid artikel van Ewoud Sanders over zoeken op internet http://www.ewoudsanders.nl/zoeken.html

13 Reacties op “Internet een schoolvak?”

  1. Gerard Koolstra zegt:

    Ctrl+F (Find) is een toetsencombinatie die in heel veel soorten documenten werkt- o.a. word, excel,pdf, ppt en ook webpagina’s
    Daarnaast kun je vaak ook zoeken via een menuutje, sneltoetsen als Ctrl+F werken (de naam zegt het al) lekker snel.

  2. Christien van Gool zegt:

    @Gerard
    Ken je nog zo’n leuke toets die handig is en die weinig mensen kennen?

  3. Eus van Hove zegt:

    Zelf aan de slag met slimmerkunde.nl

  4. Christien van Gool zegt:

    @ Eus
    Wat is dat? Slimmerkunde?

  5. Gerard Koolstra zegt:

    @Christien
    Ik kan niet goed beoordelen hoe (on)bekend de dieverse toetsencombinaties zijn. Voor Windows (7) is er een overzicht op http://www.7helpdesk.nl/tips-a-trucs-windows-7/102-sneltoetsen-windows-7.html
    Erg handig is Windows+L om je computer snel te vergrendelen als je even weg moet..

  6. Marieke zegt:

    Inderdaad alsjeblieft niet nog een vak. Als de minister er hevig aan hecht dat alle leerlingen en/of leraren vaardig zijn met internet moet ze maar een toets laten samenstellen. En wie die toets haalt laten we met rust.

  7. Christien van Gool zegt:

    @Marieke
    Er was toch een tijdje terug zoiets als een digitaal rijbewijs voor docenten? Misschien moet het dan als extra toets worden gedaan op lerarenopleidingen naast de reken- en taaltoets. Dan zijn onze toekomstige collega’s in ieder geval internet/computervaardig.

  8. Jan van de Velde zegt:

    “niemand kan meer om ict op school heen”.

    Euhm, niemand kan meer om ict IN DEZE WERELD heen.

    Dat als school negeren of verwaarlozen (en dat is wat in héél veel gevallen gebeurt) is zoiets als kinderen de wereld in sturen die niet kunnen lezen en schrijven.

    En ja, in die zin staan er heel veel docenten voor de klas die niet kunnen “lezen en schrijven”, en ondanks dat de jeugd een groot deel van de tijd met knopjes bezig is durf ik de stelling aan dat ruim 80% ICT-ondervaardig het onderwijs verlaat. Dat baseer ik op mijn (niet zelden rampzalige) ervaringen met digitale werkstukjes e.d.

    Dan te stellen dat we er niet nog een vak bij willen? Het is geen kwestie van willen, het is een kwestie van moeten. Wij bereiden toch voor op vervolgstudie of `de maatschappij` ?

    Niet iedereen hoeft voldoende vaardigheden te halen om een systeem te kunnen beheren. Maar van een docent wordt verwacht dat hij/zij ruim boven de stof staat. Niet iedereen kan dat op elk gebied, daarom geven docenten Nederlands geen wiskunde en omgekeerd. Maar als ik als natuurkundedocent mijn leerlingen de opdracht geef met een natuurkunde-applet aan de slag te gaan (noem het maar digitaal natuurkunde-practicum) en daar een verslagje van te maken zijn bestanden als document1.DOC en naamloos.GIF niet van de lucht, zijn er leerlingen die per ongeluk lege antwoordbladen inleveren en de ingevulde niet meer terug kunnen vinden op hun computers, fatsoenlijk met zoekmachines omgaan is een kunst die maar voor zeer weinigen weggelegd blijkt, bestanden raken niet geüpload omdat ze zonder erg véél te omvangrijk worden gemaakt, vele oprecht gemeende excuses als “het werkte niet op mijn computer” waar een beetje inzicht en basisvaardigheid in een paar tellen oplossing had kunnen brengen, en de lijst met ellende-ervaringen kan ik nog véél verder uitbreiden.

    Zó sturen wij nú kinderen een op ICT gebaseerde wereld in. Analoog daaraan zouden we ze een pen en een stuk papier kunnen geven in de hoop dat ze zichzelf leren schrijven.

  9. Christien van Gool zegt:

    @Jan van de Velde
    Ik zeg ook niet dat je er geen aandacht aan moet besteden – maar jij zei dat perfect zelf kunnen doen door voorafgaand aan zo’n opdracht even te checken of lln bepaalde zaken snappen of na afloop die lln bijscholen die blijkbaar kennis tekort komen.

  10. Jan van de Velde zegt:

    En dan ben ik dus ict-lessen aan het geven. Naast en bovenop mijn eigen vak en andere bijkomende taken.

    Dat doe ik overigens wél, en ik heb het er voor over. Maar 80-90% van mijn collega’s zouden dat niet eens kunnen. Kun je een belangrijk facet als ict-vaardigheid van een leerling overlaten aan het lot, of die leerling in zijn schoolloopbaan toevallig eens iemand tegen het lijf loopt die ze terloops wat bijbrengt op ICT-gebied?

  11. Christien van Gool zegt:

    @Jan
    Daarom vind ik ook dat alle docenten voldoende kennis moeten hebben… ;-)

  12. Jan van de Velde zegt:

    Voldoende voor eigen gebruik, ja.

    Voldoende om dat ook op leerlingen over te brengen, dat ben ik niet met je eens. Dat zou in mijn ogen voor vele collega’s een onmogelijke opgave betekenen, en dat zeg ik met alle respect.

    Dit is letterlijk en figuurlijk een vak apart, dat in mijn ogen minstens in de onderbouw fatsoenlijk moet worden onderwezen, en in de bovenbouw minstens door bewust gebruik bij alle vakken moet worden onderhouden.

    Als je dat handig aan de steel steekt hoeft dat trouwens niet eens in een rooster “in de weg” te zitten. Dit is bij uitstek een vak dat heel flexibel in digitale modules via een ELO kan worden opgezet, en bijvoorbeeld alleen in uitvaluren gegeven zou kunnen worden. Alles wat je daarnaast nog nodig hebt is een docent met een flexibel rooster.

  13. Paul zegt:

    @Jan: de spijker op zijn kop!

Reageer


6 × = zesendertig