Elk jaar brengt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) een rapport uit onder de titel Education at a glance. Het gaat met name om de trends in de onderwijsuitgaven. At a glance is een wat eufemistische naam voor een rapport van 472 pagina’s waarin dit keer heel veel cijfers en gegevens over het universitaire onderwijs. En iedereen kan er uit halen wat hij wil.

De Volkskrant van woensdag 14 september kopt met ‘Nederland blijft steken met geld voor onderwijs’ en legt de nadruk op de vergelijking met andere landen die meer uitgeven aan onderwijs: ’… veel Europese landen zijn de laatste jaren meer geld gaan uitgeven voor onderwijs. Nederland blijft daar bij achter: In 2008 vergrootte Polen zijn onderwijsuitgaven met bijna een half procentpunt ten opzichte van 2007. Met 5,7 procent van het bruto binnenlands product ging het zo Nederland voorbij, dat met 5,6 procent een tikkeltje hoger uitkwam dan het Europese gemiddelde (5,5).’

NRC Handelsblad van woensdag 14 september 2011 legt de nadruk op het universitaire onderwijs ‘Per student geeft overheid steeds minder geld uit’ maar noemt ook het feit dat het totale budget aan onderwijs ‘tussen 1995 en 2008 percentueel is gegroeid van 9,1 tot 11,9 procent. Dit leidde tot een toename van de uitgaven per leerling in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. In het hoger onderwijs daalden de uitgaven per student echter.’

Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs onderstreept in een reactie juist dat er relatief veel Nederlanders zijn met een diploma van het hoger onderwijs, en dat veel jongeren tussen 20 en 29 nog steeds een opleiding volgen. ‘Nederland presteert nog steeds goed, vooral op terreinen als de arbeidsmarktkansen voor jongeren en het gemiddelde opleidingsniveau. Toch is er ruimte voor verbetering en daar werken we volop aan.’ Aldus de Volkskrant

Boris van der Ham (D66) grijpt het rapport aan om meteen kamervragen te stellen die hij vóór 20 september 12.00 uur 2011 beantwoord wil hebben en legt de nadruk op de tekortschietende investeringen in het onderwijs.

Wat ik nu wel eens zou willen weten is hoe het kan dat de uitgaven per leerling in het voortgezet onderwijs klaarblijkelijk zijn gestegen (en de totale onderwijsuitgaven ook) maar dat ik daar als docent zo verdomde weinig van merk. Als ik zie hoe ik moet werken (in sommige lokalen nog met een bord en een krijtje), als ik zie hoeveel leerlingen ik in mijn groepen heb, als ik zie hoeveel meer taken ik op mijn bordje krijg (begeleiden van leerlingen met allerlei problemen) etc. etc. Waar is dat geld naartoe gegaan??? 

3 Reacties op “Waar is dat geld gebleven?”

  1. monique zegt:

    Ik ben ook heel benieuwd waar dat geld naar toe is gegaan.Zeker gezien het feit dat komend schooljaar heel veel scholen een tekort hadden van een paar ton waar de docenten voor opdraaien. Omdat de leus van de minister schijnt te zijn: Doe meer met minder

  2. Christien van Gool zegt:

    @Monique
    Ik heb wel een vermoeden natuurlijk: er is steeds meer geld gegaan naar het management en midden management en allerlei organisaties als VO-raad etc. etc.

  3. Docent VO » Blog Archive » Less is more zegt:

    [...] bijdragen over OECD, [...]

Reageer


9 − = drie