Op een blog over Onderwijsinnovatie gooit Eus van Hove een knuppel in het hoenderhok. Hij stelt dat er een ‘overkill’ is aan ICT congressen, dat deze congressen duur zijn, voornamelijk worden bezocht door managers en dat docenten er in de regel weinig aan hebben. De reacties op het blog zijn met name van mensen die deze congressen bezoeken en die het (uiteraard) niet eens zijn met Eus van Hove.

Wat vinden docenten hiervan? Is het inderdaad zo dat IPON beurzen e.d. alleen worden bezocht door managers en ICT coördinatoren en NIET door docenten? Hebben ICT congressen een meerwaarde voor het onderwijs in de klas en zo ja welke? 

Ik ben zelf een groot voorstander van vakgerichte nascholing. Het is dé manier om docenten in beweging te krijgen: nascholing werkt het beste als deze praktisch is en een docent er meteen mee aan de slag kan. ICT moet je toegepast zien voor je vak: dan gaat het het beste leven en weet je wat je ermee kunt doen. Mee eens?

4 Reacties op “Overkill ICT-congressen?”

  1. Toon van der Ven zegt:

    Och, volgens mij zijn er heel veel congressen over heel veel thema’s gericht op heel veel doelgroepen. Dat zal altijd zo blijven.

    Ik heb er als docent en als coördinator altijd voor gezorgd dat ik van ‘mijn’ nascholingsgeld naar zinvolle congressen toe kon gaan. Laat dat voor iedereen gelden: kijk naar de bij jou passende professionalisering en laat de rest aan je voorbijgaan.

  2. Gerard Koolstra zegt:

    Daarom is het heel spijtig dat een op de praktijk gerichte conferentie (van o.a. APS) over toepassing van ICT bij wiskunde (“onderzoek en praktijk”) die maandag 11 april zou worden gehouden niet doorgaat, wegens gebrek aan belangstelling.
    De indruk bestaat(al enige tijd) dat i.v.m. het voorkomen van uitval van lesuren, het minder makkelijk is geworden om toestemming te krijgen om als docent een (school)dag naar een conferentie te gaan.

  3. Christien van Gool zegt:

    @Gerard Koolstra
    Klopt ook met mijn bevinding: docenten hebben meer moeite om vrij te krijgen. Leerlingen daarentegen krijgen meer mogelijkheden om op vakantie te gaan ;-) (zie nieuwe voorstellen minister).

  4. Paul zegt:

    Überhaupt valt mij op dat er over het thema onderwijs en ICT een heuse gadget-gefixeerde technische incrowd is (“Ik Twitter nu ook” enz.) die vooral ook erg bezig is met elkaars blogberichten te lezen. De doorsnee docent houdt zich daar echt niet zo mee bezig en heeft er vaak ook de tijd niet voor.

    Wat al die congresjes en congressen betreft: Tja, managers en beleidsmakers moeten ook van de straat gehouden worden, nietwaar? En het subsidiegeld “moet ook op.” Er zit veel gebakken lucht in.

    Verder hoop ik dat er zowel voor managers/beleidsmakers een goed aanbod is, als voor vakgerichte ICT-scholing voor docenten zelf.

Reageer


acht × 7 =