Vandaag een bijdrage van Harry Baggen, community-manager CKV, over het advies van de Onderwijsraad om excellente docenten te gaan aanwijzen? benoemen?  Reacties welkom!

De cost gaet voor de baet uyt
In mijn kenniskring bevindt zich een vertegenwoordiger van haarlak, een ICTer bij een pensioenfonds en een leraar Duits. Bij een recente verjaardag, waarbij ze toevalling alle drie aanwezig waren, ging het gesprek al vlug over de prestatiebeloning van de betere leraar. Tussen de grappen door kwam het al vlug tot vergelijken.

De vertegenwoordiger van Pronto haarlak schetst een bijna jaloersmakende regeling: hoe meer omzet, hoe groter de beloning: een weekend Gent met drie sterren, een tuinstoelenset van tropisch hardhout, een friteuze met 3 standen, kortom hij deed het nu wat kalmer aan, want ze hadden nu alles al en de familie hoefde eigenlijk ook geen cadeautjes meer.

De beloningsregeling is simpel: verkoop je 1000 eenheden, dan volgt de friteuze, verkoop je 2000 eenheden, dan mag je partner al mee naar Gent. Enz.

Onze ICT-er heeft het moeilijker: verplicht na het werk een stevige cursus volgen, die het noodzakelijk maakte om alle hobby’s en leuke vrije tijdsbestedingen voorlopig in de ijskast te zetten. De beloningsregeling is simpel: na het behalen van de cursus volgt een stevige promotie en loonsverhoging.

De leraar Duits is gepensioneerd en doet uit de doeken hoe het vroeger was, toen hij startte in het onderwijs: na de kweekschool (nu pedagogische academie) was hij werkzaam in het basisonderwijs. Na studie in de avonduren behaalde hij een LO-acte en weer enkele jaren later een MO A en B bevoegdheid. Gelijk met het behalen van een acte kreeg hij meer salaris en werd het gebied, waarin hij les mocht geven groter.

De beloningsregeling was simpel: na studie stond er een beter geschoolde docent voor de klas, die zelf gezorgd had voor een hoger salaris. De enige beoordeling was een pittig examen en de schoolleiding had alleen nog belangstelling voor een kopie van het diploma; de maand na het behalen van de nieuwe bevoegdheid volgde al het hogere salaris.

Dit systeem zorgde ervoor, dat binnen no time iedere middelbare school eerste graders had in overvloed. Zelfs op scholen waar dat niet nodig was, stonden eerste graders les te geven.

Het recent voorgestelde beloningssysteem bezorgde hem een acute astma aanval, die alleen met zijn inhalator weer op het oude niveau gebracht kon worden. Hij herinnerde zich nu een poging van zijn directie om weer wat leven in de brouwerij te krijgen: als je veel inzet liet zien, kreeg je een of meer taakuren.

De poging resulteerde in 2 taakuren, als je een excursie organiseerde naar Parijs en 0 taakuren als je al je energie stak in goede eindexamenresultaten. En iedereen was boos.

En de nieuwe voorgestelde regeling? Weet jij al welke 10 docenten op jouw school in de prijzen zullen vallen?

Een reactie op “Wie is excellent?”

  1. Marieke zegt:

    Ik verwacht dat dit plan meer kwaad zal doen dan goed. Hogeropgeleiden die in de krant lezen dat zij, als ze het onderwijs in gaan, 95% kans hebben op slechtere arbeidsvoorwaarden dan leraren nu hebben (er komt immers voor twee jaar een nullijn aan en een compensatieloos inleveren van acht a negen lesvrije dagen) zullen niet massaal kiezen voor een baan als leraar. Daar doet zo’n kadootje als boven beschreven niets aan.

    En hogeropgeleiden vonden de afgelopen twintig jaar het beroep sowieso al niet zo interessant meer: 1 op de 3 a 4 lessen wordt nu al gegeven door iemand die niet de vereiste opleiding heeft gedaan.

    Het plan om 95% van de leraren er verder op achteruit te laten gaan garandeert een verder toenemend lerarentekort. Het is niet anders. Kennelijk willen we het zo in Nederland.

Reageer


+ 8 = twaalf