Een van de oorzaken van de vertraging die studenten oplopen, ligt volgens mij in het feit dat er maar eindeloos kan worden herkanst: tentamen niet gehaald? Niets aan de hand, doen we het volgende toetsblok toch weer mee. Avond ervoor uit geweest? Och, ga ik morgenvroeg wel even kijken of ik nog wat kan gokken met de multiple choice. Heb mijn boek niet open gehad maar ga toch maar even meedoen. Kan ik even kijken wat er wordt gevraagd – altijd handig.

Dit uitstelgedrag leidt tot studievertraging want er stapelt zich steeds meer op wat nog moet gebeuren en ondertussen komen er weer nieuwe vakken bij etc. etc. Een simpeler manier om studenten tot meer discipline te dwingen zou zijn om het aantal herkansingen te beperken tot een of twee. De herkansing niet gehaald: jammer dan. Moet je eens zien hoe snel dat leidt tot beter studiegedrag!

Het scheelt ook een hele hoop werk voor docenten: het nakijkwerk vermindert, het maken van steeds weer nieuwe toetsen hoeft niet meer en heel snel is duidelijk welke studenten doorgaan en welke afvallen.

Maar nu hoorde ik gisteren van een school waar dit gedrag alleen maar in de hand wordt gewerkt: leerlingen mogen alle toetsen herkansen. Dit lijkt mij een hele slechte ontwikkeling die tot nog meer werkdruk leidt voor docenten.

Zijn er meer scholen waar leerlingen alle toetsen mogen herkansen? En zo ja, welke en hoe ver gaat dat dan? Eén keer, meerdere keren? Geldt het alleen voor proefwerken of ook voor SO’s?

13 Reacties op “Herkansingen”

  1. Marieke zegt:

    Da’s nu een mooi voorbeeld van een school waar men, in plaats van moord en brand schreeuwen over de werkdruk en naar Den Haag wijzen met de beschuldigende vinger, zelf flinke stappen zou kunnen zetten.

  2. p dubois zegt:

    geherkanst?

  3. Christien van Gool zegt:

    @P Dubois
    Sorry – vond het ook al zo vreemd uitzien ;-)

  4. Christien van Gool zegt:

    @Marieke
    Maar als de schoolleiding dat van je eist en je bent net nieuw op een school?

  5. Marieke zegt:

    In de MR gaan of andere school zoeken. Op een school (blijven) werken met een inefficient beleid is een eigen keuze.

  6. GJ zegt:

    Bij ons kan niet oneindig herkanst worden, maar er is wel een ander probleem. Stel je neemt een tentamen af waarbij 4 leerlingen niet komen opdagen. Je spreekt vervolgens een inhaalmoment af, waarop deze 4 leerlingen de toets kunnen inhalen en anderen deze kunnen herkansen. Tijdens de herkansing (toets nr 2 dus) komen 2 leerlingen niet opdagen. Hiervoor moet opnieuw een nieuw herkansings- c.q. inhaalmoment afgesproken worden (toets nr 3). Op dat moment komt 1 leerling niet opdagen. Voilá: toets nummer 4. Kortom: 4 versies van een toets, inclusief extra nakijkwerk, Wat ik ook zie: leerling 1 die er redelijk voorstaat doet toets #1 en inventariseert de moeilijkheidsgraad. Leerling 2 komt niet op de toets, maar krijgt de moeilijkheidsgraad doorgespeeld van leerling 1 en kan zich zo beter voorbereiden voor de herkansing.

  7. Henk zegt:

    Ik ken mensen die het bij een versie houden. Omdat de opslagfactor bij hen vrij laag is, zien zij het als een keuze van de school om inhalers dezelfde versie te geven.

  8. Christien van Gool zegt:

    @Henk
    Wat bedoel je met opslagfactor? Die term ken ik niet.

  9. Christien van Gool zegt:

    @GJ
    Herkenbaar dit probleem – leerlingen speculeren er vaak op en melden zich ziek om te kunnen herkansen.

  10. Christien van Gool zegt:

    @Marieke
    Hoe is de regeling bij jullie op school? Hebben jullie dat probleem niet wat GJ beschrijft?

  11. Francisca zegt:

    Ik hoorde laatst van een economiedocent die in de examenklas helemaal niet aan herkansingen doet (met toestemming van zijn schoolleiding). Hij geeft 6 toetsen in een jaar waarvan de vijf beste resultaten meetellen. Er mag dus één toets gemist worden. Het werkt prima: leerlingen zijn altijd aanwezig!

  12. mevr. Kock zegt:

    bij ons wordt er 1 SE per toetsperiode herkanst in de bovenbouw. Heb je geen SE-toets? Heb je pech. Ben je onverantwoord absent? Heb je een 1,0.

    Verder doen we in de onderbouw en in de bovenbouw alleen bij hoge uitzondering aan herkansen: als meer dan 2/3 een onvoldoende heeft, of als de persoonlijke omstandigheden van de leerling zodanig zijn dat hij/zij een tweede kans verdient.

    Meer niet. Punt. Werkt prima!

  13. Marieke zegt:

    Ja, het probleem van ‘n extra versie voor inhalers, eventueel nog een voor after-inhalers en dan nog een voor de herkansing hebben wij ook. Het examenonderwerp is bij mijn vak elk jaar geheel anders, dus oude tentamens gebruiken kan ook niet.

    De hoeveelheid werk houd ik enigszins binnen de perken door inspiratie op te doen bij de toetsen van collega’s van andere scholen en regelmatig meerdere vragen daaruit te kopieren (en uiteraard op mijn beurt collega’s te voorzien van mijn toetsen). We wisselen die toetsen uit via de digischool-mailinglijst.

Reageer


4 + = elf