Ook alweer in discussie met de schoolleiding over de maximale klassengrootte? Kijk op dit youtube filmpje – wetenschappelijk onderzocht: elke grootte is mogelijk ;-)

Maar serieus: wat is eigenlijk de ideale grootte van een klas? Welke normen worden er op de verschillende scholen gehanteerd? Ik begon zelf vorig jaar met twee examenklassen van ruim 40 en dat was geen goede ervaring. Afgezien van de hoeveelheid correctiewerk, is klassenmanagement heel lastig. Je bent dan gedwongen een soort colleges te gaan geven maar dat werkt niet echt goed als je 3 lesuren achter elkaar hebt.

Dus wat zijn de argumenten die we kunnen gebruiken naar de directie om te zeggen: vol is vol?

6 Reacties op “Wat is de ideale klassengrootte?”

  1. Idze Spilker zegt:

    1. Maximale opbrengst per leerling : 10 leerlingen per klas. Natuurlijk ga je in een welvarend land uit van de leerling. Die wil zoveel mogelijk leren en zo goed mogelijk worden ondersteund, met de volle aandacht van de leraar. In een groep van 10 is er ook voldoende interactie tussen de leerlingen mogelijk. Cursussen voor volwassenen hebben meestal ook zo’n beperkte groepsgrootte.

    2. Kostenbesparing op leraren : zonder stuiterballen en met leerlingen op het juiste niveau lukt het wel met dertig leerlingen om voortdurend orde en rust in de klas te houden, en ook nog enige individuele aandacht te schenken aan leerlingen. In de praktijk ligt het maximum op 24 voor VWO en HAVO en 20 op de MAVO. Daarboven glippen er teveel leerlingen door je vingers.

    Als we de vierkante meter norm voor nieuwbouw zouden loslaten dan passen er in de meeste oude(re) klaslokalen zelfs geen 20 leerlingen. Als we ook de luchtkwaliteit nog meenemen dan worden het er nog minder. Wie kent de hoofdpijnklachten niet?

    LIA (www.lerareninactie.nl) vindt 24 leerlingen per klas dan ook terecht het maximum.

  2. Christien van Gool zegt:

    @Idze
    Dat lijkt me inderdaad een mooi aantal!
    Zijn er overigens wettelijke normen voor aantallen leerlingen of adviezen van deze of gene (VO-raad ofzo)?

  3. Marieke zegt:

    Er is een onderzoek dat concludeert dat de klassengrootte niet veel uitmaakt voor de leeropbrengst. Ik denk echter dat ze in dat onderzoek uitgingen van lessen aan een grotere en aan een kleinere klas DOOR DEZELFDE LERAAR. In de praktijk maken te grote klassen, denk ik, het beroep van leraar minder aantrekkelijk en betekenen grotere klassen daarom leraren van mindere kwaliteit: getalenteerde mensen kiezen een ander beroep. En de kwaliteit van de leraar heeft nu net weer wel veel effect op het leersucces van leerlingen.

  4. Paul zegt:

    Ik heb geen onderzoeken nodig om te weten dat je aandacht spreiden over 30 leerlingen een heel ander verhaal is dan over 20… Het is gewoon een geldkwestie allemaal helaas…

  5. Marieke zegt:

    In het geval van examen(!)klassen van boven de 40(!) verwacht ik dat de ouders massaal hebben geprotesteerd. Als de directie daar al niet gevoelig voor was, kan het personeel zich ook de moeite van het aankaarten besparen.

  6. Christien van Gool zegt:

    @Marieke
    Ik geef les in het VAVO (volwassenenonderwijs) – daar ligt de situatie iets anders ;-)
    @Paul
    Die onderzoeken zeggen mij ook niet zoveel – men zegt dan steeds dat het leerrendement van leerlingen niet beter is maar het sociaal welbevinden van docent en leerlingen is misschien nog wel belangrijker. Bovendien zijn de lange termijn effecten niet bekeken: relaxtere docenten hebben meer tijd en energie voor andere zaken als vernieuwing, begeleiding van lln, van nieuwe collega’s etc. etc.: allemaal zaken die het onderwijs zeker zullen verbeteren.

Reageer


acht − = 4