Bij aanvang van Wikiwijs is een nulmeting uitgevoerd – dit om vast te kunnen stellen of er door Wikiwijs iets zal veranderen in het gebruik van digitaal lesmateriaal. Een paar conclusies uit dat onderzoek:

” – Docenten willen meer digitaal leermateriaal in het onderwijs gebruiken dan nu: het aandeel van digitaal leermateriaal in het totale aanbod van leermaterialen zou moeten gaan van 22% naar 42%.
 - Over het algemeen staan Nederlandse docenten positief tegenover digitale leermaterialen: men ziet het als nuttige aanvullingen op de leer- en oefenstof, maar meestal niet als vervanging van papieren leermateriaal.
 - De docenten van havo en vwo doen nu nog het minst aan gebruik, maken, bewerken en delen van digitale leermaterialen.”

Even ter toelichting: er zijn 209 docenten ondervraagd uit havo/vwo. Zie link naar rapport hieronder.

Wat zou u zeggen als er wordt gevraagd of u meer digitaal lesmateriaal wilt gebruiken in de les als u dat nog niet zo vaak doet – ja, dat zou ik ook zeggen dus de eerste conclusie kan ik plaatsen. De tweede is ook logisch: zolang we er nog niet echt mee werken, zijn we behoudend – je weet wat je hebt aan je boeken tenslotte.

Maar dan de laatste conclusie: “docenten uit havo/vwo doen het minste met digitale leermiddelen”. Waaraan ligt dat? Zijn ze te behoudend? Zijn ze te oud? Kunnen ze niet met een computer omgaan? Zijn hun leerlingen te gedwee zodat de noodzaak tot vernieuwing niet zo noodzakelijk is? Staan ze te kritisch tegenover alles wat met internet te maken heeft? Hebben ze al een te grote werkdruk om extra tijd te kunnen/willen investeren in het ontwikkelen van materiaal? Zijn ze te individualistisch om materiaal te delen?

Zijn de verkeerde mensen geïnterviewd?

Een verkeerde vraag uiteraard op een weblog ;-) De docenten die niet met internet om kunnen gaan, lezen vast geen weblog en als ze hem al lezen, kunnen of durven ze niet te reageren. Niemand gaat zeggen dat hij uit gemakzucht de computer links laat liggen.

Het is een interessant rapport wat ik als eerste na mijn vakantie tegenkom want het nodigt uit tot overdenking van een en ander. Ten eerste: wat is digitaal lesmateriaal? Ik worstel hier wel vaker mee in mijn taallessen. Als ik een video draai (of dat nu van YouTube komt of gewoon nog van een oude VHS) en ik laat leerlingen daarmee aan de slag gaan, maak ik dan gebruik van digitaal lesmateriaal?
Als ik geluidsfragmenten laat horen, een interview bijvoorbeeld met een schrijver over een boek (of dat nu via een cassettebandje loopt – ja heus ze bestaan nog – of via een ipod), maak ik dan gebruik van digitaal lesmateriaal?
Als ik een gesprekje met leerlingen opneem (ook weer via een simpel cassette-recordertje wat ik al jaren heb maar wat nog goed werkt) maak ik dan gebruik van digitaal lesmateriaal? Wat is eigenlijk de definitie van digitaal lesmateriaal? Wil ‘digitaal’ zeggen dat het altijd via een computer moet lopen? Of via een digitaal schoolbord? En als je veel digitaal lesmateriaal gebruikt, ben je dan per definitie een betere docent?

Vinden we het niet allemaal heerlijk om die stapel boeken te hebben kunnen lezen op vakantie? En komen we daar niet helemaal opgekikkerd van terug!?? Nou dan!
Nu maar weer terug naar mijn volle emailbox…

Rapport Wikiwijs
Mijn bijdrage aan het digitale leren op Leraar24

10 Reacties op “Wat is digitaal lesmateriaal?”

  1. Teja Bodewes zegt:

    gelukkig heeft iemand een nieuwe tecnologische revolutieaangekondigd: http://www.depers.nl/opmerkelijk/501137/Nieuwe-technologische-revolutie.html

  2. Assepoester zegt:

    Waar komt die noodzaak tot “vernieuwing” richting digitale wereld toch vandaan?
    Misschien is het inmiddels wel weer vernieuwend om het denken te stimuleren, geleid door een bevlogen leraar.
    En die zijn er gelukkig nog volop.

  3. Christien van Gool zegt:

    @Teja
    Erg leuk die nieuwe technologische revolutie!
    @Assepoester
    Volgens mij denken de meeste mensen dat de vernieuwing richting digitale wereld noodzakelijk is voor leerlingen. Ben je zelf docent? En op welk niveau geef je les?

  4. Berichten/sites deze week toegevoegd aan Diigo (weekly) | ActiefLeren.be zegt:

    [...] Docent VO » Blog Archive » Wat is digitaal lesmateriaal? [...]

  5. fredschut zegt:

    Digitaal werken is uit mijn leven niet meer weg te denken. Ik bengestart met een blogspot, samen met leerlinge. Daarop kunnen ze hun schrijfproducten plaatsen en elkaar tips en tops geven. Verder ben ik een groot voorstander van het maken van schrijfproducten op een computer, wie schrijft er nu nog met een pen heden ten dage? Ik doe het vrijwel niet meer en bij examens op de Hogeschool heb ik daar regelmatig moeite mee. Gelukkig mag ik (ook daar) veel thuis doen, dus dan komt die coputer weer van pas. Mijn kinderen gaan dit schooljaar naar het VO e ik zag dat alle methodes gebruik maken van internetsites met aanvullend materiaal. Heerlijk!

  6. fredschut zegt:

    Overigens, ik schrijf ook regelmatig tweets, soms in samenwerking met of als reactie op mijn leerlingen (H4/H5). Hatstikke leuk om te doen en erg interessant. Verder kan ik je de volgende website aanraden over digitaal werken: http://m.c2k.eu/Xmmcdg van Jeroen Clemens, docent Nederlands aan het Helen Parkhurst.

  7. Christien van Gool zegt:

    @Fred
    Heel inspirerend die website van Jeroen Clemens!

  8. Christien van Gool zegt:

    @Fred
    Natuurlijk laat ik mijn leerlingen ook brieven etc uitwerken op de computer en reageer ik daar online op maar dan nog blijft mijn vraag of ik dan met digitaal lesmateriaal bezig ben – de computer is dan slechts het medium.

  9. Juffie zegt:

    Voor al het materiaal geldt: het moet iets te bieden hebben. Niet slechts omdat het toevallig digitaal is…
    Net als veel andere talendocenten heb ik altijd muziek gebruikt. Dat kon én kan op allerlei manieren. Tegenwoordig heel gemakkelijk via o.a. youtube.
    Ik heb wel het een en ander op mijn weblog staan qua (Franse) muziek/films/inspiratie.
    Ook kan iedereen zich aanmelden voor deze website:
    http://www.digischool.nl/
    Veel succes, bereidheid tot delen en inspiratie!

  10. Paul zegt:

    @Juffie heeft helemaal gelijk. Zonder inhoud is het een speeltje, met inhoud en geïntegreerd in je les is het pas zinvol. Je gaat toch nog ook niet mailen omdat je vindt dat je moet mailen? Maar inderdaad Fred Schut: Brieven schrijven met de hand is toch niet meer echt van deze tijd… Verder word ik persoonlijk een beetje moe van die technologie-push van sommige clubs. Dan krijg je vragen van collega’s: “Wie heeft er nog iets voor mijn Digiboard”… diep triest qua vakmanschap vind ik zoiets…

Reageer


− 4 = een