Vandaag was ik op de IPON beurs in Utrecht (die duurt twee dagen: 11 en 12 maart) en heb veel inspirerende workshops gevolgd, leuke contacten gelegd, aardige gesprekken gevoerd. Bij de stands veel digiborden gezien: nooit geweten dat er zoveel verschillende waren…

Een van de workshops ging over Klascement, de Vlaamse digischool. Al vaker had ik erover gehoord maar nooit echt de site bezocht. Na een heldere uitleg tijdens de workshop heb ik me meteen aangemeld en ik kan hem aanbevelen: er zijn heel veel ‘leerobjecten’ (=lesmateriaal) te vinden. Een site van en voor docenten met de nadruk op docenten uit basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Belangrijk is dat al het materiaal dat erop wordt gezet, eerst wordt gescreend door het team.
De site heeft ruim 60.000 actieve leden in Vlaanderen en omdat er steeds meer Nederlandse leden kwamen, is besloten om een aparte site te starten www.klascement.nl.
Bij aanmelding krijg je 1000 punten. Het downloaden van leermateriaal kost je punten. Je kunt weer punten verdienen door materiaal te beoordelen, een reactie erop te plaatsen of door zelf materiaal te uploaden. Je kunt dus niet eindeloos consumeren! Er wordt ook een actieve bijdrage van je verwacht. Al het materiaal mag je bewerken voor eigen doeleinden – het is gemaakt onder Creative Commons.
Er zijn ook filmpjes te vinden – men werkt aan een ‘edutube’. Kortom: de moeite waard om eens te gaan kijken. Om rond te kijken op de site hoef je je niet te registreren: dat moet wel als je iets wilt gaan downloaden.

Zijn er collega’s die ervaringen hebben met Klascement?

6 Reacties op “Klascement.net”

  1. Jolanda Henskens zegt:

    Ik kende deze site wel, maar had er pas 1 keer op gekeken (wel aangemeld). Ik kijk ook vaak op de volgende site :

    http://www.princetonol.com/groups/iad/lessons/lessons.html

    Een hele leuke site met lessen voor verschillende niveaus.

    Groeten, Jolanda

  2. Christien van Gool zegt:

    Is dat een site voor alle vakken of alleen voor Engels?

  3. Jolanda Henskens zegt:

    Nee dit is een site voor beeldende vakken (art lessons). Als je op de link klikt die ik hierboven had toegevoegd kom je op de site. En kijk dan bij Art lessons in de balk bovenin. Daar kun je kiezen voor het niveau. Middelbare school (High school lessons) en ook voor basisschool. Ik vind het een leuke site, vooral voor de ideetjes!

  4. Toon van der Ven zegt:

    Leuk! Ik was er al eens geweest – vond het niet zo’n duidelijke stek maar ‘de lat hoog voor talen’ is toch de moeite waard. Na deze aanmoediging zal ik er weer ‘s vaker langsgaan.

  5. John Daniëls zegt:

    Ik schrijf artikelen over databases onder de titel ‘Internetonderwijs’. Daarbij kwam ook Klascement aan de orde. Aardig opgezet, maar niet gericht op het zoekgedrag van docenten en hun leerlingen. Twee korte fragmenten:

    ‘KlasCement (www.klascement.be) is ‘de Vlaamse educatieve portaalsite waar leerkrachten waardevol lesmateriaal uitwisselen. De fundamenten werden gelegd in mei 1998. Intussen is de site gegroeid tot het vertrekpunt voor vele leerkrachten uit Vlaanderen én Nederland’. Deze kunnen eenvoudig lid worden, digitaal lesmateriaal insturen, maar ook voor gebruik ophalen’.

    Zoekrobot & filter
    Lesmateriaal kun je in de databank vinden met gebruik van de zoekrobot en filter. Je start met een trefwoord en filtert daarna volgens de ontwerpers op categorie, thema, vak, onderwijstype, doelgroep of zelfs nog geavanceerder. In het linkerframe staan alle zoekopties. KlasCement biedt de mogelijkheid een algemene zoekterm in te vullen en eventueel daarna deze te verfijnen in de rubrieken bouwstenen, categorie, vakken en leergebieden, onderwijstypen en functies.

    Leerdoel onvindbaar
    Een onderwerp voor een zoekopdracht voor Aardrijkskunde is eenvoudig te vinden bij het Koninklijk Aardrijkskundig Genootschap (www.knag.nl). Daar staat in de rubriek onderwijs onder het kopje: China in eindadvies vmbo examen aardrijkskunde het volgende: ‘Hoe het zit met de bevolking, het ruimtegebruik en de waterhuishouding in China, dat moeten vmbo leerlingen weten. Dat staat in ‘Kijk op een veranderende wereld’, het eindadvies voor het nieuwe examenprogramma vmbo dat het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) op 18 april presenteerde aan het ministerie van OC&W’. Goede gelegenheid om de zoekrobot van KlasCement op te dragen de voor dit onderwerp benodigde digitaal aangeleverde bij voorkeur interactieve leerstof op te zoeken waarmee de leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen.

    Natuurlijk begin je de zoekopdracht onverfijnd met het zoekwoord China. Dat levert elf resultaten op. Maar aan titels waarin het woord China niet voorkomt hebben docenten Aardrijkskunde niets. Deze titel bijvoorbeeld Juf Janneke’s lesideeën met de volgende uitleg: op de site staan uitgewerkte lesthema’s, projecten, activiteiten, knutselideeën, werkblaadjes, documenten, links naar andere sites, feesten, hoeken en klaservaringen. Het aanbod is gericht op kleuterleidsters. Vervolgens komt Juf Sanne met lesideeën voor kleuters waaruit ook weer blijkt dat het zoekwoord China zonder verfijning aan een vreemde interpretatie is overgeleverd. Drie van de elf titels combineren China met de Olympische spelen, waarvan een in relatie met de problematiek rond Tibet. Alleen de titel: Bevolkingsexplosie in China voldoet aan de vraag van de KNAG: Hoe het zit met de bevolking? Het is een door docente Katrien Baele in 2007 ontworpen werkblad bij les 1 van het aardrijkskundeboek Geoscoop 4. Leerlingen leren de les uit dit boek, maken de opgaven op het door hun docenten gedownloade en geprinte werkblad,leveren dat ter correctie in en gaan over naar les 2. Het enige nieuwe is dat als andere docenten haar voorbeeld volgen en bij elke les een werkblad maken, de scholen of de ouders de werkboeken van de uitgever van Geoscoop niet hoeven te kopen. Dus biedt deze toch wel al traditionele werkwijze enig gewin, hoewel je leerlingen met de opdracht van de KNAG onmogelijk kunt loslaten op de database van KlasCement. Bovendien vinden ze dan ook geen informatie over het opgedragen onderwerp, laat staan interactief lesmateriaal.

    Voor de talen: Zoeken op vaardigheid
    De database van KlasCement bestaat grotendeels uit door docenten ingestuurde lessen of lesideeën. Dat is natuurlijk een goede ontwikkeling, want als zij niet weten wat leerrendement oplevert, wie dan wel? Maar dan moet al die huisvlijt goed gerubriceerd in de database worden gezet en wel gebaseerd op de zoekoptie van docenten. Zij kiezen eerst het vak, dan het schooltype, vervolgens het leerjaar. Bij de talen tenslotte de verlangde vaardigheid en literatuur. Zo zul je bij luistervaardigheid alle bekende leveranciers van podcasts tegen moeten komen zoals het uitermate bruikbare Audio Lingua ( http://www.audio-lingua.eu/ ). Deze website bedient sinds kort ook het onderwijs Italiaans en Russisch. Ik wijd daar in LTM6 een artikel aan.

  6. Christien van Gool zegt:

    @John
    Dank voor deze aanvulling.
    Alles staat en valt natuurlijk met een goede zoekfunctie op dit soort sites. Maar ik vind de opzet van Klascement een heel stuk duidelijker dan bijvoorbeeld Wikiwijs waar de zoekcriteria mij nog steeds voor grote raadsels stellen: als ik teveel verfijn vind ik er niets en als ik te weinig verfijn vind ik een bak vol die ik allemaal apart moet bekijken en waar veel niet relevante zaken tussen zitten (van commerciële sites tot alleen maar een link naar buiten).
    En alles staat of valt bij het aantal mensen dat goed materiaal uploadt! Maar bij Klascement wordt in ieder geval ook gekeken naar copyright – ik weet eigenlijk niet hoe dat bij Wikiwijs zit – weet iemand dat?

Reageer


6 − vier =