[Deze week een bijdrage van Estevan Veenstra, community-manager scheikunde. Hij schrijft over het gebruik van GoogleApps en de mogelijkheden ervan in het onderwijs]

Google goes ELO
Google is veelvuldig in het nieuws de laatste tijd. Van alle kanten verneem ik over het wel en wee van dit gigantische bedrijf. Op het journaal, in de krant, op mijn werk en in reclames. Buzz, Android, Wave, Chrome, GoogleApps, GoogleDocs, YouTube, Picasa en Maps. Google lijkt soms de (computer)wereld over te nemen en dat beangstigt een ieder. Maar het gemak van het intuïtieve gebruik van de verschillende Google applicaties zijn vervolgens genoeg om dit bezwaar weg te nemen. Zo zul je ook (helaas/gelukkig) verliefd worden op de Google Apps Education Edition. Dit is een suite aan educatieve tools dat gratis door Google aangeboden wordt aan educatieve instellingen, zoals middelbare scholen. De functionaliteit van de suite is enorm en gemakkelijk om te vormen tot een ELO-achtige omgeving.

De suite bestaat in ieder geval uit:

- Een gmail omgeving voor iedereen van de onderwijsinstelling;
- GoogleDocs: een intuïtieve ‘on the web’ tekstverwerker, spreadsheet   en presentatie tool en een enquêtetool;
- GoogleSites: zeer intuïtieve ‘on the web’ websitebouwer.
- En binnenkort ook GoogleBuzz, een sociaalnetwerk-implementatie.

De belangrijkste ELO-functie binnen al deze applicaties is de mogelijkheid tot samenwerken, het zogenaamde sharing. Het is mogelijk om documenten, presentaties, spreadsheets en formulieren te delen met andere gebruikers. Zo kun je samenwerken aan documenten of elkaars werk verbeteren en beoordelen. Door het verder integreren van diensten zoals Blogs, Wiki's en toetsprogramma's kun je vervolgens bijna dezelfde functionaliteit creëren als bij een echte ELO. En zoals we gewend zijn van Google hebben ze er alles aan gedaan om de implementatie en integratie zo verleidelijk mogelijk te maken. Het is namelijk mogelijk om GoogleApps te integreren in de meeste ELO's. Je kunt de gebruikers van Moodle en It's Learning  bijvoorbeeld synchroniseren met de GoogleApps, en ze met één wachtwoord (Single Sign On) in laten loggen op ELO èn GoogleApps tegelijk. Een goede systeembeheerder kan deze functionaliteit in een middag instellen. Als community-manager scheikunde van de digischool ben ik altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden die ICT biedt. En ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de mogelijkheden van GoogleApps ter ondersteuning van het lesgeven. Als leraar scheikunde gebruik ik GoogleApps momenteel om:

- Leerlingen een practicumdossier digitaal in te laten leveren. Grote hoeveelheden papier hoef ik niet meer rond te sleuren en ik ben nooit meer een verslag kwijt, god zij dank. Wel moet ik het werk op de computer nakijken, maar daar heb ik persoonlijk geen bezwaar tegen;
- Een vakwebsite te onderhouden met alle informatie die de leerlingen nodig hebben om mijn lessen optimaal te kunnen volgen. Beschrijvingen van de proefjes en extra informatie worden digitaal aangeboden. Ik probeer het uitdelen van stencils tijdens de les te minimaliseren. De kalender gebruik ik om het huiswerk op te geven;
- De voortgang van de leerlingen te volgen. Huiswerkonderdelen moeten digitaal ingeleverd worden in formulieren. Af en toe neem ik ook een toets af.

Het grote gemak en de functionaliteit hebben mij fan gemaakt van GoogleApps, ondanks de privacy- en backup issues. Ik ben zeer benieuwd naar een ieders argumenten voor of tegen het gebruik van GoogleApps in het (voortgezet) onderwijs. Heeft er iemand ervaring met GoogleApps? Reageer!

Interessante websites

4 Reacties op “Gast column 8 Google Apps als onderwijstool”

  1. albert zegt:

    Heerlijk. Een medestander!

    Er vallen nog heel wat vooroordelen over Google te overwinnen. De grootste hobbels zijn vaak het management en de systeembeheerders. Is die gratis software wel te vertrouwen? Wordt mijn toko binnenkort uitgehold en misschien wel overbodig? En dan is er natuurlijk de privacy. Maar daar doet Google gelukkig niet moeilijk over. Ze vragen je bepaald niet het hemd van het lijf .En commerciële mailings krijg je ook niet als gevolg van het aanmakken van een profiel.

    Wat ik wel lastig vind, is de afhankelijkheid.
    • Je bent afhankelijk van één bedrijf. Als bij Google de stekker eruit gaat, ben je alles kwijt.
    Hoe staat het met de concurrentie? Is die er wel? Bij Google is alles gratis. Maar gratis internet van KPN mag niet meer: dat is oneerlijke concurrentie.
    Ik ben benieuwd wat de Nma van een dergelijke Google-constructie vindt. We moeten onze boeken tegenwoordig Europees aanbesteden. Voor ict-applicaties mogen we ongestoord in één winkel gaan shoppen.
    • Je bent afhankelijk van een internetverbinding. Als die niet werkt, kun je nergens bij. Dat is een van de grote bezwaren die velen inbrengen tegen de nieuwste trend: ‘cloud computing’. Niets meer installeren op je eigen pc of server. Alles staat op de server van de leverancier. En dat is precies wat er bij de Google-apps ook gebeurt. Als de websoftware wordt aangepast, heeft mijn website opeens andere, nieuwe functionaliteiten. Gelukkig vind ik dat vrijwel altijd een verbetering en plaats ik mijn vaksite met veel plezier bij Google, inclusief alle apps die ik eraan hang.

  2. Eus van Hove zegt:

    GoogleAps zijn fantastisch voor het onderwijs waar leermiddelen het liefst gratis zijn (Wikiwijs). Een professionele elektronische leeromgeving (niet gratis) biedt zoveel meer!
    Mijn school gebruikt de elektronische leeromgeving van Blackboard. Ik heb niet per vak een website, maar voor elke klas/groep. Opdrachten (Word, Excel, of GoogleApps) worden digitaal ingeleverd, toetsen worden online afgenomen. Alle resultaten komen direct in het Grade Center. Dit bespaart mij veel werk. Web 2.0 toepassingen (documenten delen, Wiki’s, Blog’s, YouTube, etc.) zitten ingebakken. Blackboard beschikt zelfs over tools waarmee onderwijsautomatisering werkelijkheid wordt: de computer controleert of opdrachten op tijd worden ingeleverd en geeft automatisch een beoordeling!
    Door slim gebruik zijn de kosten van een professionele elektronische leeromgeving terug te verdienen en houden docenten tijd over om leerlingen met leerachterstanden extra te begeleiden. Ik zie dat met GoogleApps niet snel gebeuren.
    Kijk hier voor de mogelijkheden van een professionele elektronische leeromgeving: http://www.blackboard.com/release9/

  3. Wouter zegt:

    Ik denk dat het bezwaar van ” je hebt altijd verbinding nodig,anders kun je er niet bij” niet zo geldig is. Als leerlingen hun labjournaal niet bij zich hebben, dan hebben ze ook niets.
    Natuurlijk kun je nu internet of Google de schuld geven, maar dat is gewoon wennen.

    De formulierentool is echt overigens geweldig!

  4. Christien van Gool zegt:

    @Eus
    Ik werk zelf ook met Blackboard op school en heb dus nog geen behoefte gehad om naar iets anders op zoek te gaan – van kosten weet ik verder niets dus ik kan niet vergelijken.
    @Wouter
    Wat is een labjournaal? Dit zegt mij even helemaal niets… En ben je nu voorstander of tegenstander van GoogleApps? Werk je er op school mee?