[Ingezonden mededeling]

Leermiddelenmonitor 2009/2010 – Oproep tot medewerking

Het Kenniscentrum Leermiddelen van SLO houdt voor de derde keer de leermiddelenmonitor. Dit is een onderzoek onder leraren in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs naar het gebruik, trends, kwaliteit en ontwikkelingen rond (digitale) leermiddelen. De voorgaande leermiddelenmonitoren werden een succes door het grote aantal deelnemers uit de onderwijspraktijk.

Eigen benchmark
Aan het eind van de onderzoek ontvangen deelnemers hun eigen benchmark, waarin hun uitkomsten worden vergeleken met het landelijke gemiddelde.

Medewerking
Leraren die bereid zijn hun medewerking aan de leermiddelenmonitor te verlenen, kunnen t/m 31 december 2009 het onderzoek benaderen via leermiddelenmonitor.

2 Reacties op “SLO leermiddelenmonitor 2009/2010”

  1. Paul zegt:

    Het staat nogal onbescheiden, om te citeren uit je eigen mail, maar hierbij dan toch mijn mail aan de persoon van het SLO die ons dit bericht stuurde:

    Dag mevrouw Blokhuis,

    Staat u mij toe u een kritische mail te sturen? Wellicht zonder enige bijbedoeling gebruikt u / het SLO in een als wervende tekst bedoelde oproep een zinsnede als:

    “Aan het eind van de onderzoek ontvangen deelnemers hun eigen benchmark, waarin hun uitkomsten worden vergeleken met het landelijke gemiddelde.”

    Als u wilt dat u zich volkomen van een doorsnee docent vervreemdt, dan is dit helaas de beste formulering die u daarvoor had kunnen bedenken. Docenten zijn niet bezig met benchmarks maar met een onzeker meisje helpen voorbereiden op een toets, de kerstlunch te regelen, het schoolexamen na te kijken enzovoort. En ze kozen juist voor het onderwijs om woorden als “benchmark” never nooit tegen te hoeven komen.

    Stap eens in de werkelijkheid, ga eens langs in een school in de buurt, stap de docentenkamer binnen en ga eens met wat leraren praten. Kijk eens hoe ze reageren als u over uw onderzoek begint.

    Ik denk dat u er erg veel van kunt opsteken.

    Het klinkt misschien hard, maar misschien moet ik degene zijn die mensen als u dan wakkerschudt?

    Met vriendelijke groeten,

    Paul Goossen
    Redacteur duits.de

  2. Christien van Gool zegt:

    @Paul
    Ik viel ook wel over dat woordje ‘benchmark’ – reden waarom ik de enquete heb ingevuld: het stelt niet zo heel veel voor: je krijgt een paar staafdiagrammetjes te zien van jouw antwoord afgezet tegen andere docenten. Maar dat zijn dan wrs de docenten die ook de enquete al hebben ingevuld dus niet echt een aselecte steekproef lijkt me: degenen die de enquete invullen zijn al de meer internet-minded docenten.
    Waar ik meer over viel was het zinnetje
    ‘De voorgaande leermiddelenmonitoren werden een succes door het grote aantal deelnemers uit de onderwijspraktijk.’ Ik vraag me af wie hem anders zouden moeten invullen: concierges? administrateurs? managers?

Reageer


3 × = vierentwintig