Op 25 september promoveerde Tim Mainhard bij de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit van Utrecht op een onderzoek naar de relatie tussen een docent en zijn of haar klas. Dit is weer zo´n onderzoek wat je met gefronste wenkbrauwen leest – zie onderstaande tekst die ik van de website van de universiteit plukte:

´Tim Mainhard stelt in zijn onderzoek dat de relatie tussen docent en klas belangrijk is voor de leerprestaties van leerlingen en hun plezier in het leren. In het voorgezet onderwijs blijkt de relatie tussen de leraar en de klas vrijwel direct bij de eerste kennismaking te worden vastgelegd. Mainhard raadt docenten dan ook aan om vanaf het allereerste begin van een schooljaar te proberen een relatie met een klas op te bouwen die gebaseerd is op invloed en betrokkenheid van de docent.´

Welke docent zou er niet vanaf het begin van een schooljaar proberen om een dergelijke relatie op te bouwen??? Dat dit lastig is en bij de ene klas wel lukt en bij de andere niet, is een ieder bekend die voor de klas staat. En ook zeer ervaren docenten hebben hier soms problemen mee.
Mijn ervaring is dat je minimaal drie jaar nodig hebt om je op een nieuwe school helemaal thuis te voelen en je zo zeker te voelen dat je dit ook kunt uitstralen naar leerlingen waardoor je van het begin af aan ontspannen les kunt geven.
De begeleiding aan nieuwe docenten zou er uit moeten bestaan om te werken aan die zekerheid: een heel concreet hulpmiddel is om de beginlessen in klassen niet allemaal achter elkaar te plannen. Ik merk zelf dat als ik vier nieuwe klassen op een dag heb en die moet ´opstarten´ dit heel veel energie kost. De laatste klas is dan vaak de klas die minder goed loopt omdat de start slecht is.

Wie herkent dit?

Bericht Universiteit Utrecht
Zie ook de discussie op Weblog Beter Onderwijs Nederland
En zie mijn eerdere bericht over Lastige klassen

2 Reacties op “Leraar kan slechte start niet goedmaken”

  1. Teja Bodewes zegt:

    ik snap de slotconclusie niet helemaal. Moet je in de eerste schoolweek de eerste dag maar één lesuur geven, de volgende dag twee, enzovoorts. In de eerste schoolweek zijn immers alle klassen nieuw. Waarschijnlijk weet deze onderzoeker niet dat het ministerie fors wil snijden in de zogenaamde organisatiedagen aan het begin en het eind van het jaar om onderwijstijd te winnen.
    Kwaliteit doet er kennelijk minder toe dan onderwijstijd.

    Teja Bodewes
    http://www.lerareninactie.nl

  2. Christien van Gool zegt:

    Beste Teja,

    De laatste alinea was mijn eigen idee – het is niet helemaal uitvoerbaar waarschijnlijk maar het leek mij wel aardig om in iedere klas een frisse start te kunnen maken; dat je ze niet allemaal op dezelfde dag voor de eerste keer krijgt.
    Herken je dat wel dat het zoveel energie kost om een groep op te starten en dat je eigenlijk voor elke groep weer fris moet zijn?

Reageer


zes × = 36