In december 2008 lanceerde Minister Plasterk het idee om wiki’s te gaan ontwikkelen voor het onderwijs. Het idee was dat docenten veel goedkoper zelf materiaal konden ontwikkelen, dan hebben we al die dure schoolboeken niet nodig. Docenten hebben tenslotte de kennis en weten wat ze willen in de klas.
Ik denk dat het niet zo simpel is als het lijkt. Een oefening of een toets maken, dat zullen de meeste docenten wel zelf kunnen. Ze weten wat ze de leerlingen willen laten oefenen of welke stof ze hebben behandeld en wat ze daarvan op een toets terug willen horen.


Oefeningen maken is het makkelijkst: je biedt nieuwe stof aan in de les en je wilt dat leerlingen met die nieuwe kennis iets doen en bedenkt iets waarmee ze alleen of in groepen aan de slag gaan. De meeste docenten beschikken inmiddels wel over enige digitale vaardigheid om zo’n oefening ook digitaal vorm te geven, al is het alleen maar het in Word uitwerken van iets en dat op de schoolwebsite zetten.
Bij het maken van een goede toets met bijbehorende beoordeling wordt het al iets ingewikkelder: wat is een goed niveau, wat wil je toetsen, wat reken je nog voldoende, reken je gewoon zoveel fout per punt afhankelijk van het aantal gemaakte fouten (en dus afhankelijk van de klas) etc etc. We hebben niet voor niets een apart toetsinstituut als het Cito.
Maar we moeten ergens beginnen.  De digischool doet er alles aan om docenten vaardiger te maken in het creëren van online leermiddelen. Hot Potatoes is een programma dat heel geschikt is voor het maken van dergelijke oefeningen. Het is eenvoudig te gebruiken en biedt veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld hoe je van internet gedownloade filmpjes in het lesmateriaal verwerkt.
Maar met het maken van een aantal oefeningen heb je nog geen leerlijn voor je onderwijs. Vanuit de uitgeverswereld is (uiteraard…) kritiek geleverd op het idee van Plasterk om docenten hun eigen wiki’s te laten ontwikkelen. Ik denk dat men gelijk heeft: we moeten oppassen dat het onderwijs niet een aanschakeling wordt van losse oefeningen zonder zicht op de voortgang en de samenhang.
Welke docent denkt dat hij zelf zijn onderwijs volledig vorm kan geven via het ontwikkelen van wiki’s? En wie denkt dat hij daar de tijd voor kan vrijmaken???

Op woensdag 10 juni is er de jaarlijkse ’Aardappelbeurs’ waar je leert om snel zelf digitale oefeningen te maken. Meld je aan op http://hotpotatoes.digischool.nl. Zowel voor beginners als voor
gevorderden. De kosten zijn 15 euro.
Digitaal leermateriaal kennisnet

Reacties op het ontwikkelen van wiki’s vanuit:
Uitgeverswereld 
Beter Onderwijs Nederland

Online beoordelen van digitaal leermateriaal
Op internet is een hoop leermateriaal beschikbaar. En dit aantal breidt alleen maar uit. Hoe kunnen we het beste materiaal vinden? Een manier daarvoor is het laten beoordelen van lesmateriaal door gebruikers, door u als leraren. Wat vindt u hiervan? Hoe zou dit moeten? U kunt nu uw mening geven: doe mee aan de online enquête!
Link naar de enquête:
http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=mr5_2bpej5CwYzy5x_2b6Akt4w_3d_3d

7 Reacties op “Digitaal lesmateriaal ontwikkelen”

  1. Mrieke zegt:

    Was het maar zo gemakkelijk. En aan de andere kant, ook weer niet: mijn bedrijf maakt lesmateriaal (samen met en voor docenten).

  2. Marten zegt:

    Er is veel andere interessante software zoals vrij beschikbare Electronische Leer omgevingen. (Moodle). Er is een educatieve desktop voor die kinderen die vrij beschikbaar is. Probleem is dat scholen voor met projecten zitten, waardoor niemand meer tijd lijkt te hebben.

    Verder is het op internet zetten niet genoeg, er hoor een licentie bij, (Creative Common) zodat andere mensen dit materiaal ook mogen (her)gebruiken.

    Maar goed, wiki’s zijn een stap in de richting. Ik iemand een wiki nodig heeft hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groeten,
    Marten

  3. Marije zegt:

    mee eens MAAR het kost veel tijd in het begin. Goede oplossing is een intensieve cursus te volgen en te leren van de voorbeelden van collega´s.
    Digitaal lesmateriaal is absoluut de toekomst, maar ook digitaal gereedschap, web quests, Moodle inderdaad of Hot potato, Flat Classroom (fantastisch), elluminate. Erg leuk om mee te gaan werken, maar je moet de omslag maken. Daarna wil je niet meer terug. In andere landen, zoals Engeland wordt Moodle al veel gebruikt.

  4. Marije zegt:

    voorbeeld van Moodle in gebruik:
    http://www.asparis.fr:83/poodle/
    verder zou ik op youtube intikken ´Moodle´ zodat je snel een idee krijgt wat het is

  5. Docent VO » Blog Archive » Wikiwijs moeten we worden! zegt:

    [...] ook mijn eerdere bericht [...]

  6. Jetske en Margreet zegt:

    Wij hebben als ons afstudeer een lesprogramma online gezet, erg leuk om even te kijken!!! En inspiratie op te doen! Al hetdigitale is gratis te vinden op internet!
    groet AndereOOgen

  7. Christien van Gool zegt:

    @Jetske en Margreet
    Zetten jullie de website er even bij – die heb je wrs ingevuld maar komt niet mee hier in de reactie.
    Kennen jullie de community voor beginnende docenten? Zie onder ‘links’

Reageer


− 1 = zes