Lijden onze vwo-leerlingen aan een tekort aan algemene ontwikkeling? Volgens het Rijswijks Lyceum is dat het geval – vandaar dat ze een vak algemene ontwikkeling op het programma hebben staan.
Voordat u verder leest: doe eerst de test: Toets algemene ontwikkeling vwo op de website van NRC Handelsblad.
Het zijn het soort vragen dat wordt gesteld bij Triviant en bij de betere tv quizzen: allerlei leuke weetjes die je of ergens hebt opgeslagen en kunt oplepelen of waarvan je roept ‘o ja’ als je het antwoord hoort.
Hoe komen wij aan die kennis? En hoe goed zijn uw eigen kinderen c.q. leerlingen nog in dit soort spelletjes?
Als kind hadden wij natuurlijk de Okki en de Taptoe – kijk op de volgende website als u het leuk vindt om jeugdsentimenten op te halen. En voor de ouderen was er de A&O reeks die al heel lang bestaat, sinds 1936. Die leuke kleine boekjes die in de bibliotheek nog steeds staan maar waarvan ik betwijfel of kinderen die nog meenemen. Op internet googelen is een heel stuk handiger dan naar de bibliotheek fietsen. 
Mijn kinderen waren gek op die boekjes toen ze op de basisschool zaten en namen altijd wel een of twee van die boekjes mee, naast een leesboek. Ik denk dat het heel erg afhangt van de stimulering thuis in hoeverre leerlingen belangstelling ontwikkelen voor dit soort weetjes.
Het is logisch dat ouders die zelf niet vertrouwd zijn met de bibliotheek en wat daar te vinden is, niet zo gemakkelijk hun kinderen op weg kunnen helpen. In die gevallen moet de school die functie overnemen. Maar het lijkt mij toch vooral een zaak voor het basisonderwijs: in die periode zijn kinderen het meest ontvankelijk voor dit soort informatie en zullen ze er ook veel plezier aan beleven om spelletjes te doen als Triviant. Of allerlei dingen die volop te vinden zijn op internet.

4 Reacties op “Algemene ontwikkeling?”

  1. Frank Jongbloed zegt:

    Toevallig ben ik een enorme trivia-kneus en vertel ik de kinderen bij mij op school daar graag over. Ik kan je vertellen dat kinderen graag naar dit soort verhalen luisteren én… onthouden.

    Algemene kennis is een belangrijk soort kennis. Ik zou het niet zonder meer afdoen als grappig of ‘verder onbelangrijk’. Dit soort kennis fungeert natuurlijk ook als kapstok voor het opdoen van andere (meer parate) kennis. Zo wist ik dat ik een taak had toen een van mijn leerlingen ooit uitlegde aan de klas dat de kerstman de zoon van God was.

    Het samenstellen van een toets is wel een lastig iets. Wat ga je doen? Het Triviant-spel doorspitten op zoek naar de kaartjes die het meest verkreukeld zijn of ga je de wereldgeschiedenis langs en pik je uit elke decennia een feitje?

    En hebben ze tegenwoordig geen vak maatschappijkennis meer?

  2. Willem zegt:

    Wat een onzin om een ‘vak’ te maken van algemene kennis. Wat is dat dan ‘algemene kennis’? Is het algemeen om te vragen wat de betekenis is van de formule van Einstein? Hoe ver ga je terug met die algemene kennis? Is dat wat de maker van de toets algemeen vindt? Dat zal dan wel sterk aan leeftijd zijn gebonden, want een jonge docent stelt wellicht andere zaken aan de orde dan een oudere.
    Alsof ik vroeger (oef..40 jaar geleden) toen ik op de middelbare school zat voldoende algemene kennis had. Dat komt met de jaren en hangt sterk af van je interesses en de vakken die je volgt op school. Inderdaad een leerling die natuurkunde in zijn pakket/profiel heeft moet dat E= MC etc. wel weten lijkt mij.
    Als je ziet wat een Havo- leerling aan begrippen voor het vak aardrijkskunde moet kennen: alleen al voor één module Aarde staan er al 150 in het leerboek. Dan komen er de modules Wereld, Indonesië, Nederland Leefomgeving nog eens bij.
    En vergeet dan ook niet wat ze voor geschiedenis moeten kennen. Moeten ze dan perse weten wie de mooordenaar van Kennedy was? Of de naam van het vliegtuig dat de atoombom gooide? Leuk voor Triviant, dat wel, maar daar win je geen maatschappelijke carrière mee. Ik ben al blij wanneer ze weten wat een diepzeetrog is en waarom die bij subductie voorkomt….

  3. Edde Beket zegt:

    Voor de liefhebbers: er is op Jeugdsentimenten.net ook een artikel of de AO-reeks verschenen:
    http://jeugdsentimenten.net/2008/10/22/ao-reeks/
    In een van de reacties op dit artikel wordt erop gewezen dat de AO-reeks nog steeds bestaat en te vinden is op http://www.actueleonderwerpen.nl
    Men is hard op weg naar het drieduizendste exemplaar! En goed nieuws voor jonge generaties: het complete archief is nu gedigitaliseerd.

  4. Tips voor een regenachtige herfstvakantie - Moeders zegt:

    [...] je kind culturele activiteiten te ondernemen. Dit verbreedt de wereld van een kind en is goed voor de algemene ontwikkeling. Wanneer je naar een museum gaat is het handig dat het thema van het museum aansluit bij een [...]

Reageer


× zeven = 49