Leiden strengere exameneisen tot beter onderwijs en een hoger niveau?
Zie de discussie in Trouw en de Volkskrant. Aleid Truijens zegt dat het probleem meer ligt in het basisonderwijs dan in het voortgezet onderwijs en dat strengere exameneisen weinig zullen veranderen aan het reken- en taalniveau.
Wat mij in deze discussie steeds zo verbaast, is dat de strengere exameneisen ter discussie zijn gekomen omdat universiteiten en hogescholen twijfels hebben bij het niveau van studenten. Het gaat dan met name om vaardigheden waar, zoals Truijens terecht stelt, op middelbare scholen weinig aan wordt gedaan. Spelling en rekenen.
Waarom reageert de politiek wel als hogescholen klagen en niet als middelbare scholen dit doen? Hebben wij niet al jaren te maken met leerlingen die nauwelijks kunnen ontleden, een vaardigheid die vooral bij vreemde talen onmisbaar is? De spelling van het Nederlands verloedert al jaren: vooral omdat er op sommige basisscholen weinig aandacht aan wordt besteed en omdat er door leerlingen weinig belang aan wordt gehecht.
In het voortgezet onderwijs ligt de nadruk op vaardigheden zoals de politiek dat al jaren van ons eist. Het apart toetsen van woordjes en grammatica was jaren uit den boze.
De motivatie bij leerlingen om echt iets te gaan doen aan ontbrekende kennis is er niet, hoezeer wij als docenten ook proberen om hier iets aan te doen. Want waarom woordjes leren als je bij het examen een woordenboek mag gebruiken?
Het gebrek aan hoofdrekenen kan voor een groot deel worden teruggevoerd op de invoering van de rekenmachine. En het gebrek aan woordenkennis aan het mogen gebruiken van woordenboeken tijdens het examen.
Als we daar nu eens mee zouden beginnen: geen rekenmachines, woordenboeken, binasboekjes en atlassen meer toestaan tijdens examens. Eens kijken hoe hard onze leerlingen dan weer gaan werken om hun parate kennis te vergroten. 
Deze simpele oplossing heb ik nog nergens horen opperen – het probleem wordt steeds gelegd bij ‘het onderwijs’ – nooit bij de leerling!

98 Reacties op “Strengere exameneisen?”

  1. Antoine van Dinter zegt:

    Helemaal eens Christien. Wij mochten tijdens het eindexamen tekstverklaren helemaal geen woordenboek gebruiken. Dan zorgde je er wel voor dat je je woordjes kende, want anders ging je genadeloos voor de bijl. Ook het niet toetsen van vocabulaire en grammatica is een slechte zaak. Wij doen dat toch overigens, alhoewel de vaardigheden een groter gewicht in de schaal leggen. Je hebt toch structuren en vocabulaire nodig om een fatsoenlijke zin op papier te krijgen. Wat is daar nou mis mee? Dit doet me denken aan een studiedag die ik eens met een collega heb bijgewoond, waar een docent zei: “Ze (de leerlingen) moeten gewoon woordjes leren”. Het was me uit het hart gegrepen.

  2. Jan van de Velde zegt:

    Ik wil me niet uitlaten over hulpmiddelen bij vakken waar ik zelf didactisch geen verstand van heb. Maar BINAS heeft, althans voor natuur- en scheikunde, zijn eigen didactische waarde. Niemand kán tabellen met elektrodepotentialen uit zijn hoofd leren, en zulks is ook zinloos. Zo’n tabel er dan bij een examenopgave bij verstrekken geeft al dúsdanige ‘hints’ dat begrip al nauwelijks meer nodig is, in tegenstelling tot het vinden van de speld in de BINAS-hooiberg. Dat er ook een compleet formuleblad in staat gun ik mijn leerlingen graag. Ik laat ze liever met begrip dat formuleblad in BINAS gebruiken dan door een suf stressfoutje in een formule de mist in gaan op een opgave die ze eigenlijk wél begrijpen. De leerling die 100% op zo’n formuleblad vertrouwt valt overigens vaak toch wel door de mand. Overigens is effectief kunnen omgaan met informatiebronnen een vaardigheid van niet te onderschatten waarde.
    Rekenmachines? Op zich niks mis mee. Alleen in de onderbouw VO afschaffen totdat ze voldoende reken- en getalinzicht hebben opgebouwd, en daarom ook niet meer voor elk wissewasje naar dat ding grijpen. Dus ja, rekenonderwijs kan beter. Oefenen oefenen oefenen.

  3. Piet zegt:


    Het gebrek aan hoofdrekenen kan voor een groot deel worden teruggevoerd op de invoering van de rekenmachine.

    Ja en nee.
    Mijn oude basisschool (eind jaren 80 in Limburg) was niet zo’n fantastische school maar godzijdank leerden we wel nog op de ouderwetse manier hoofdrekenen en wat nu denigrerend ‘cijferrekenen’ wordt genoemd (efficiënt met pen en papier vermenigvuldigen en optellen i.p.v. dat realistische rekenen). Wel hadden ze ook toen en ook in Limburg de staartdeling al afgeschaft (toch handig voor bijv. een polynomiale deling).
    De meesten van ons gebruitken in de 1ste klas van de middelbare school voor het eerst een rekenmachientje tijdens de les maar ze hadden op de basisschool al goed leren rekenen. Een paar jaar rekenonderwijs op de basisschool is dus voor de meeste kinderen aantoonbaar voldoende om goed te leren hoofdrekenen.
    Het grote probleem is dat de huidige leraren die aan onze kindertjes les mogen geven zelf over onvoldoende niveau beschikken. Dat verwijt ik die meisjes niet, het zijn de PABO’s en de overheid die gefaald hebben.
    De combinatie van het type student dat instroomt op de PABO (veel meisjes van het MBO en juist de zwakkere havisten die nauwelijks exacte vakken hebben gevolgd) en het beloningsstelsel van de overheid (meer geld bij meer geslaagden) heeft de meeste PABO-opleidingen er toe verleid om de examen-eisen drastisch te verlagen.
    Gevolg: de PABO die vroeger (kweekschool) een HBO-opleiding van academisch niveau was is gedevalueerd in een HBO-opleiding van MBO-niveau en dan nog een wat lager MBO-niveau wanneer je het bijvoorbeeld afzet tegen de oudere MTS.

    In het voortgezet onderwijs is er een analoog probleem: mensen die zelf met moeite zijn geslaagd voor havo en HBO mogen nu les geven aan VWO-ers.
    Bestuurders die de ballen verstand hebben van onderwijs luisteren naar politici en pedagogen die meer vanuit ideologie handelen dan vanuit ratio (genieën studeren zelden pedagogie in Nederland).
    Om goed les te kunnen geven moet je eerst en vooral een significant hoger niveau hebben dan dat de beste leerlingen aan het einde van hun examenjaar halen en dit kan alleen maar met een kwalitatieve academische opleiding waarin nog harde eisen worden gesteld.
    Daarnaast moeten we m.i. eens onder ogen gaan zien dat onderwijs niet alleen leuk hoeft te zijn, soms moet je nu eenmaal iets doen wat niet zo leuk is maar wat wel goed voor je is.

    Ik houd dus een pleidooi om zoveel mogelijk academici voor de klas te zetten en uitsluitend academici lesbevoegdheid te geven voor de basisschool, havo en VWO (ook de onderbouw!).

    Nog even een reactie op Jan.
    Ook ik ben als oud leerling een voorstander van de BINAS om dezelfde redenen al vind ik dat bepaalde formules gekend zouden moeten worden (parate kennis en training van het geheugen voor de vervolgstudie).
    Ook in de bovenbouw van havo/VWO heb je niet noodzakelijk een rekenmachine nodig. De cosinus, sinus, tangens, cotangens enz. van de hoeken van 0, 30, 45, 60, 90 graden en veelvouden hiervan mogen bekend worden verondersteld. Er is bovendien niets mis mee om in je antwoord logarithmen, sinussen, wortels enz. te laten staan. Sterker nog, dit is meestal beter aangezien het exacter is dan het afgeronde getal.
    Hopelijk leren de leerlingen dan ook direct om wat abstracter te denken door bijvoorbeeld 1 wortel te maken uit verschillende wortels, de uitkomsten wat korter en netter op te schrijven etc.
    Bedenk in dit verband dat je niet alleen moet slagen voor de middelbare school maar dat deze middelbare school je ook moet voorbereiden op de zwaarste studies buiten Nederland waar abstract denken wel nog belangrijk wordt gevonden.

  4. Piet zegt:

    Oeps, een taalfoutje.


    Gevolg: de PABO die vroeger (kweekschool) een HBO-opleiding van academisch niveau was is gedevalueerd in een HBO-opleiding van MBO-niveau en dan nog een wat lager MBO-niveau wanneer je het bijvoorbeeld afzet tegen de oudere MTS.

    Het moet zijn gedevalueerd tot…

  5. Arie Hoeflaak zegt:

    Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar toch nog even dit: in het kader van de discussie over de vraag ‘wel of geen (papieren) woordenboek bij het centraal schriftelijk’ is zo midden jaren 90 van de vorige eeuw onderzoek gedaan om te zien of dat verschil uitmaakt qua resultaat. Wat velen voorspelden kwam niet uit, want wat bleek? Er werden geen significante verschillen gevonden! Een van de verklaringen is dat leerlingen die (veel) woorden moeten opzoeken zoveel tijd kwijt zijn dat de kwaliteit van hun werk terugloopt, vanwege tijdnood. Dus: woordenboek of niet, woordjes stampen blijft nodig, al is dat natuurlijk niet het hele verhaal bij het leren van een taal.

  6. Edwardneiva zegt:

    viagra over the counter walmart https://viagrabng.com/# best place to buy viagra online

  7. PedroNox zegt:

    viagra discount: viagra – cheap viagra online

  8. BrendanAwags zegt:

    buy ed pills online: erectile dysfunction pills – male ed

  9. BrendanAwags zegt:

    canadian online drugstore: best male enhancement – erection pills viagra online

  10. Peterstene zegt:

    where to buy viagra online viagra without a doctor prescription – viagra cost

  11. WayneWab zegt:

    buy cialis without perscription how to get ciails without a doctor – cialis without presciption in usa

  12. AmyWreno zegt:

    ivermectin 0.5% lotion

  13. MaryWreno zegt:

    ivermectin for sale

  14. EyeWreno zegt:

    stromectol cvs

  15. MarioNuano zegt:

    plaquenil oct plaquenil purchase – hydroxychloroquine sulfate oval pill

  16. JudyWreno zegt:

    ivermectin virus

  17. MarkWreno zegt:

    ivermectin

  18. MarioNuano zegt:

    ivermectin pill cost ivermectin tablets for humans – ivermectin brand name

  19. LisaWreno zegt:

    stromectol ivermectin tablets

  20. CarlWreno zegt:

    ivermectin pills canada

  21. JudyWreno zegt:

    cost of ivermectin

  22. Williamswono zegt:

    buy dapoxetine with cialis tadalafil ( cialis ) CialisCND20Mg – order cialis online nb canada

  23. KiaWreno zegt:

    ivermectin australia

  24. AmyWreno zegt:

    ivermectin cream 1%

  25. AmyWreno zegt:

    ivermectin usa price

  26. JasonWreno zegt:

    ivermectin 8 mg

  27. MarkWreno zegt:

    ivermectin tablets

  28. CarlWreno zegt:

    stromectol 3 mg tablets price

  29. EyeWreno zegt:

    stromectol order online

  30. DenWreno zegt:

    oral ivermectin cost

  31. CarlWreno zegt:

    stromectol order

  32. JasonWreno zegt:

    sildenafil pharmacy online

  33. MaryWreno zegt:

    disulfiram cost canada

  34. KiaWreno zegt:

    viagra india price

  35. MaryWreno zegt:

    disulfiram 500 mg tablets online

  36. KiaWreno zegt:

    price for sildenafil 100 mg

  37. CarlWreno zegt:

    zoloft 225

  38. AmyWreno zegt:

    buying prednisone

  39. EyeWreno zegt:

    generic sildenafil 50mg

  40. DenWreno zegt:

    buy tadalafil pills

  41. PaulWreno zegt:

    online pharmacy viagra paypal

  42. KiaWreno zegt:

    average price of sildenafil in usa 100mg

  43. DenWreno zegt:

    how much is generic sildenafil

  44. KiaWreno zegt:

    sildenafil online for sale

  45. AlanWreno zegt:

    cialis daily nz

  46. MarkWreno zegt:

    generic tadalafil 40 mg

  47. KiaWreno zegt:

    pharmacy no prescription required

  48. AmyWreno zegt:

    purchase real cialis online

  49. DenWreno zegt:

    cheap cialis online india

  50. AlanWreno zegt:

    20 mg cialis best price

  51. JudyWreno zegt:

    ivermectin lotion 0.5

  52. Floydevike zegt:

    amoxil pharmacy cheap amoxicillin – can you purchase amoxicillin online

  53. DenWreno zegt:

    online pharmacy europe

  54. EyeWreno zegt:

    tadalafil canada

  55. LisaWreno zegt:

    cialis price europe

  56. EyeWreno zegt:

    pharmacy prices for sildenafil

  57. PaulWreno zegt:

    can you buy baclofen over the counter uk

  58. DenWreno zegt:

    buy viagra in usa

  59. JasonWreno zegt:

    legal to buy viagra online

  60. EyeWreno zegt:

    cheap sildenafil online no prescription

  61. MarkWreno zegt:

    viagra cheap prescription

  62. KiaWreno zegt:

    discount cialis 5mg

  63. AmyWreno zegt:

    fluoxetine 250 mg

  64. MarkWreno zegt:

    online tadalafil prescription

  65. DenWreno zegt:

    10 mg tadalafil tablets

  66. ThomasWew zegt:

    ivermectin otc ivermectin tablets for humans for sale – ivermectin where to buy for humans

  67. AlanWreno zegt:

    sildenafil 100 mexico

  68. EyeWreno zegt:

    atarax 10mg price in india

  69. AmyWreno zegt:

    accutane pills buy

  70. JasonWreno zegt:

    sildenafil citrate tablets ip 100 mg

  71. CarlWreno zegt:

    pharmacy viagra

  72. JudyWreno zegt:

    generic cialis tadalafil

  73. AmyWreno zegt:

    sildenafil 5343

  74. JudyWreno zegt:

    sildenafil 100 mg tablet coupon

  75. AmyWreno zegt:

    wholesale viagra

  76. AmyWreno zegt:

    over the counter cialis canada

  77. AlanWreno zegt:

    [url=http://clomidmedicine.com/]how much is clomid prescription[/url]

  78. JasonWreno zegt:

    trazodone generic brand name

  79. EyeWreno zegt:

    canadian pharmacy viagra pills

  80. MaryWreno zegt:

    ivermectin 12 mg

  81. KiaWreno zegt:

    viagra buy india

  82. AlanWreno zegt:

    tadalafil canadian pharmacy

  83. CarlWreno zegt:

    ivermectin 3 mg

  84. JudyWreno zegt:

    lexapro capsules

  85. DenWreno zegt:

    cheap viagra in united states

  86. AmyWreno zegt:

    cialis 60 mg pills

  87. DenWreno zegt:

    buy viagra with prescription

  88. CarlWreno zegt:

    ivermectin cost in usa

  89. JudyWreno zegt:

    cialis over the counter australia

  90. KiaWreno zegt:

    cialis fast delivery

  91. MarkWreno zegt:

    40 mg cialis

  92. MarkWreno zegt:

    hydroxychloroquine sulfate tablets 200 mg

  93. JudyWreno zegt:

    stromectol

  94. AlanWreno zegt:

    lilly cialis

  95. MarkWreno zegt:

    cialis in mexico price

  96. AmyWreno zegt:

    cheapest generic sildenafil uk

  97. EyeWreno zegt:

    sildenafil 50mg uk

  98. CarlWreno zegt:

    viagra over counter

Reageer


zeven − 6 =