Afgelopen weken was er weer sprake van werkdrukverhoging: na de toetsweek in mijn vier examenklassen havo lagen er per klas twee stapels. Een toets over een gelezen boek en een brief. Dat is dan het hele weekend en alle andere dagen doorwerken – eerste ronde, tweede ronde, bespreken in de klas, derde ronde, cijfers uitrekenen. Vervolgens was vorige week de luistertoets – die ook nog even nakijken en dan even een weekend helemaal niets. Niets voor school althans.
Tenminste dat had ik me voorgenomen. Maar ja, deze week is er een idioom toets en ik had beloofd om de wrts-lijsten op Blackboard (onze leeromgeving) te zetten dus daar heb ik een uurtje op vrijdagavond aan gewerkt; en emails check ik toch ook wel even een paar keer per dag. Nog even wat leerlingen mailen die ik vorige week gemist heb, nog een leerling mailen waar ik mentor van ben en waar ik me zorgen over maak. De cijfers nog even op Blackboard gezet.  
Als ik deze uren optel dan kan ik nog wel een weekje extra zomervakantie inplannen want ik heb maar een halve baan volgens mijn salarisstrookje. We zouden eigenlijk allemaal eens onze uren moeten bijhouden over een heel jaar: is er iemand die daar een simpel programmaatje voor zou kunnen maken? Dan kunnen we voor onszelf eens zien hoeveel tijd we kwijt zijn aan voorbereiden en nakijken en allerlei andere extra taken. Altijd handig bij een functioneringsgesprek en bij het claimen van die extra uren.
Of is dat ook weer een werkdrukverhoging?

Reageer


negen + = 10