De school Lek en Linge in Culemborg claimt dat zij de eerste school zijn met een geslaagde Europese aanbesteding. Opmerkelijk dat dat een prestatie is! En het verrassende: een Nederlands bedrijf heeft gewonnen. Wat een rompslomp om gewoon weer bij dezelfde bedrijven uit te komen!
Wat me verder verbaast, is dat in het persbericht sprake is van twee doelen van de ´gratis´ schoolboeken: koopkracht van ouders met schoolgaande kinderen verhogen én concurrentie op de markt van schoolboeken vergroten. Dit laatste is nieuw voor me. Een vreemde doelstelling – waarom zou je de concurrentie willen verhogen? Om beter materiaal te krijgen? Om boeken goedkoper te maken? Ik denk niet dat dat op deze manier gaat lukken. Er ontstaan alleen maar meer tussenhandelaren die in eerste instantie een scherpe aanbieding doen en die dan langzaamaan hun prijzen zullen verhogen zodat scholen bij de overheid zullen aankloppen voor het verhogen van de 316 euro. Met heel veel verlies aan geld en tijd zal er weinig veranderen en zal er over 10 jaar wel weer een parlementaire enquete komen.

Verder lees ik dat woordenboeken en atlassen nog moeten worden gekocht door ouders. Maar niets over werkboeken. Weet iemand hoe dat geregeld is op scholen? Ik vraag me af of die nog wel moeten worden betaald door ouders. Want elk vak kent tegenwoordig wel een werkboek en dat zal toch elk jaar vernieuwd moeten worden. Een niet geringe kostenpost.
Zijn er collega´s die hier meer over weten? Of die al gevolgen merken van keuzes die gemaakt worden door schooldirecties? Want het lijkt dat er weer veel over onze hoofden wordt beslist. Kunnen docenten nog wel het materiaal gebruiken dat ze zelf hebben gekozen of moet alles bij dezelfde uitgever worden besteld omdat die een interessante aanbieding doet?
Hoe verder de regeling wordt uitgewerkt, hoe meer haken en ogen er aan zitten! Het onderwijs wordt hier echt niet goedkoper en beter van.

6 Reacties op “Gratis werkboeken?”

  1. Jan Cees Rutgers zegt:

    Veel informatie, ook de ‘definitie’ van ‘gratis’ schoolboeken is te vinden op: http://gratisschoolboeken.nl/scholen/gratis-schoolboeken. Mijns inziens verandert er niet zo veel. De docenten op onze school blijven vaststellen wat hun programma van eisen is. Enige verschil is dat dat nu de bestelling – via een complexe, dure en tijdrovende procesure die aanbesteding heet – naar misschien wel dezelfde leverancier gaat.
    Waarschijnlijk is deze maatregel tot stand gekomen binnen het kader van http://www.minbzk.nl/REAL ;-) )

  2. Christien van Gool zegt:

    Ja, leuke site over de regeldrukvermindering – laten we daar allemaal gaan klagen ;-)

  3. Christien van Gool zegt:

    Ja, klopt – werkboeken vallen er dus niet onder – wedden dat die de komende jaren flink in prijs zullen gaan stijgen ;-)

  4. Paul Goossen zegt:

    Ik vrees naast alle ellende en tijd die de procedures met zich meebrengen een achteruitgang van de kwaliteit van lesmateriaal. Vanwege de kostendruk worden docenten op een aantal scholen nu al gedwongen om zelf lesmateriaal te ontwerpen. Dat is voor alle klassen en alle niveaus niet te doen en bovendien ook niet voor iedereen weggelegd. Het betekent ook een verhoging van de werkdruk.

    Het enige positieve is dat de prijs van lesboeken ter discussie staat en dat daarmee het “automatisch afwentelen” van de kosten hiervan op ouders verleden tijd is. En dat werd tijd.

    Het hele plan is echter niet meer dan een onderdeling van politieke ruilhandel in de coalitie geweest. Het ging nooit om wat het voor de scholen en docenten zou betekenen. En al helemaal niet om de kwaliteit van de materialen.

    Dat het ministerie de bui al voelt hangen blijkt uit de instelde taskforce die 45 miljoen Euro ter beschikking heeft om scholen juridisch bij te staan. En verder verwijst onze Minister-met-hoed ons natuurlijk lachend naar een soort Wikipedia constructie. Goed lesmateriaal ontstaat immers vanzelf op internet, toch? Of niet?

  5. Christien van Gool zegt:

    Goed lesmateriaal ontstaat vanzelf op internet: typisch een opmerking van iemand die weinig verstand heeft van onderwijs c.q. materiaal ontwikkelen. Je kan best incidenteel iets aardigs ontwikkelen via een wiki maar er zal toch iemand moeten waken over de opbouw en het niveau. Je kunt zeggen wat je wilt van onderwijsmateriaal maar er zit wel een filosofie achter en een bepaalde opbouw: in woordenschat, in grammatica etc etc.

  6. Ingridericamaria zegt:

    Helemaal met je eens. Elk kind …benaderen op het niveau dat het al bereikt heeft.
    Geduld, geduld, geduld,…
    In mijn klas mogen de leerlingen zich af en toe uittrekken, en dan rek ik mee. Zo kunnen ze eens tot rust komen…

Reageer


acht + 4 =