Op de website van de Volkskrant  woedde afgelopen week een felle discussie over de werkdruk in het onderwijs naar aanleiding van een stuk van Ferry Haan in diezelfde krant. Ferry Haan is economiedocent en zij-instromer. Hij vindt het allemaal wel meevallen in het onderwijs (hij kan vergelijken!).
Heeft hij gelijk dat het wel meevalt? Ja en nee, denk ik dan. Het ligt er maar net aan waar je lesgeeft en hoe goed je zelf bestand bent tegen alles wat op je afkomt. Het ligt er aan wat voor vak je geeft: Nederlands of gymnastiek om maar eens een cliché te noemen. Het ligt er aan of de werkomstandigheden goed zijn: drie locaties waar je tussen heen en weer moet rijden, leslokalen die tochten of veel te heet zijn, apparatuur die al dan niet werkt (computers, cd-spelers, video, om over smartboards of beamers maar niet te spreken). Het ligt er maar net aan of je leuke groepen hebt waar je goed mee kunt werken, met niet al te veel probleemleerlingen die extra aandacht vergen zodat de rest tekort komt. Het ligt er maar net aan of je je klassen goed kunt managen en overwicht hebt op een groep. Het ligt er maar net aan hoeveel (onnodige) vergaderingen er zijn op school. Het ligt er maar net aan of je een leuke groep (vak)collega’s hebt waar je dingen mee kunt afspreken en uitwisselen. Het ligt er maar net aan of je een directie hebt die belangstelling en waardering heeft voor wat je doet, en die niet bij voorbaat ouders en leerlingen gelijk geeft als die komen klagen. Het ligt er maar net aan hoeveel leerlingen je in elke groep hebt: 32 of 20 maakt echt heel veel uit voor de aandacht die je ze kunt geven, het nakijkwerk, de nazorg etc.
Het lastige is: als het goed loopt, kun je heel veel energie halen uit onderwijs, als het slecht loopt niet. Maar dat is in andere beroepen niet anders of wel?

2 Reacties op “Werkdruk!”

  1. Willy Weijdema zegt:

    Het ligt dus vooral aan jezelf! Hoe ga je met uitdagingen om, hoe ga je met teleurstellingen om en haal je wel energie uit de leuke momenten?
    De ‘kwaliteitsmedia’ hebben gelukkig zinnig commentaar op de stakingen gegeven. In de NRC stond een prachtig interview met een docent Aardrijksunde, compleet met zijn agenda: 48 uur werken per week, maar niet staken.Dat is klasse! Ik kan ook de scène uit KOEFNOEN van zaterdag 1 november aanbevelen: stakende leraren en het rekenonderwijs. Nog te bekijken via Uitzending Gemist, of bekijk de herhaling op Nederland 3 op donderdag 4 november.

  2. Marieke zegt:

    Wat doet die docent aardrijkskunde dan wel om ervoor te zorgen dat zijn leerlingen niet alleen fatsoenlijk aardrijkskunde krijgen, maar ook nog goeie leraren hebben voor de andere vakken?
    Je kunt zeggen: dat is niet zijn verantwoordelijkheid, maar een leraar die hart heeft voor zijn leerlingen en voor het onderwijs, zal die verantwoordelijkheid wel voelen, als Den Haag ‘m niet neemt. Dat is mijn reden om acties wel te steunen, ook al kan ik me niet altijd precies in alle bewoordingen vinden. Je moet toch iets. Het onderwijs is niet gered met alleen mijn lessen…

Reageer


zeven − 6 =