Geen tijd gehad om het vakbondsnieuws precies te volgen – snap niet goed waar die staking over gaat. Alleen maar over parttimers? En de VO-raad tegen de bonden? Wat is dat voor gedoe?
Volgende week de eerste toetsweek; moet nog een briefopdracht maken; mijn lessen voorbereiden met de laatste tips.
Nee, om te staken ben ik veel te druk!

13 Reacties op “Staken?”

  1. A.Marinus zegt:

    Kun je je stem ook als sympatisant zonder te staken?

  2. Christien van Gool zegt:

    Geen idee – je bedoelt dat je wilt meedoen zonder mee te doen? Moet je bij je vakbond zijn!

  3. Marieke zegt:

    Jammer, het gevecht voor de onderwijskwaliteit gaat natuurlijk niet gewonnen worden als mensen massaal om allerlei redenen niet in actie komen. Het gebrek aan betrokkenheid vind ik juist voor een om mensen draaiende sector als het onderwijs verbazend.

  4. Christien van Gool zegt:

    Beste Marieke,

    Je hebt helemaal gelijk: docenten zijn te passief in de regel. Maar ik denk dat het zinvoller zou zijn om je energie te steken in het eerst op schoolniveau goed regelen van zaken dan om nu te gaan staken om iets wat niet echt duidelijk is. Tegen wie gaan we nu staken? Tegen de VO raad? De overheid heeft toch een duidelijk bod gedaan? Als een zo zwaar middel wordt ingezet als staken, moet ik eerst wel zelf weten waar het nu om draait en wat de inzet is.

  5. Marieke zegt:

    Ikzelf ging vooral staken omdat de VO-raad de dingen “op schoolniveau wil regelen”. Jij ziet dat als iets positiefs, ik als iets rampzaligs. Voor de werkdruk en voor de onderwijskwaliteit. We zien er de gevolgen inmiddels al jarenlang van. Ik zou het liefst zien dat de regering in deze onderwijscrisis de regie terugneemt en orde op zaken stelt.

    Als er gewoon heldere, duidelijke, landelijke afspraken worden gemaakt a la “een klas mag maximaal 28 leerlingen bevatten”, moet een school zich daaraan houden. Als je de klassengrootte “op schoolniveau” wilt regelen kun je er donder op zeggen dat het op veel scholen bij het oude blijft, omdat niemand zijn nek durft uit te steken om in te gaan tegen een schoolleiding die 32 toch wel lekker goedkoop vindt.
    Het kan je zomaar je LC-functie (want die wordt ook “op schoolniveau geregeld) kosten, of je mogelijk toekomstig afdelingsleiderschap.

  6. Christien van Gool zegt:

    Ja, ik zou het ook veel duidelijker vinden als er op dat soort terreinen veel meer zou worden vastgelegd en we niet allemaal ons eigen wiel hoeven uit te vinden maar daar ging het in deze staking toch niet om? Maar ook hier geldt: docenten zouden een vuist moeten maken als er zomaar zaken worden beslist. Als het hele docententeam protesteert, moet het toch raar lopen als het doorgaat maar hoe solidair zijn we dan met elkaar als het om klassegrootte gaat bijvoorbeeld?

  7. Marieke zegt:

    “Als het hele docententeam protesteert”. Ik heb dat in mijn onderwijsloopbaan, op vier verschillende scholen, nog nooit zien gebeuren, terwijl er toch aardig wat besluiten zijn genomen die de onderwijskwaliteit verlaagden of de werkdruk verhoogden. Maar misschien heb ik net pech gehad met de plekken waar ik werkte. Jij hebt het wel meegemaakt?

    Het is jammer dat de actieflyers zo beknopt zijn (en dat veel leraren zich niet beter informeren dan door de actieflyers), want het gaat wel degelijk ook om onenigheid over centrale afspraken (die de bonden willen) versus ‘op schoolniveau’ (wat de VO-raad wil, je hoort het Slagter keer op keer roepen).

    Op de site van de AOB (hier:http://www.aob.nl/i.aspx?p=v&m=cao&a=7193) kun je lezen dat tussen de dingen waarvoor gestaakt wordt ook staat dat de bonden willen bereiken dat:
    “De aanpak van de werkdruk vooral via de cao geregeld wordt;”

    Daarvoor staak ik. Ik heb liever de houvast van duidelijke afspraken dan dat ik in alles afhankelijk ben van de grillen van de schoolleiding.

  8. Marieke zegt:

    Het kost ook nogal wat tijd en energie als het personeel op elke school zijn eigen strijd moet leveren, tijd en energie die ook in leerlingen gestoken hadden kunnen worden.

    Goed, tot zover. Ik hou erover op ;-)

  9. Christien van Gool zegt:

    Nog even dan: mijn opmerking ‘om te staken ben ik veel te druk’ was natuurlijk wel cynisch bedoeld!

  10. Marieke zegt:

    Kijk eens aan, ik word op mijn wenken bediend: op de nieuwe actieposter staat duidelijk vermeld als een van de vijf V’s:
    “vermindering autonomie scholen”.
    Hopelijk begrijpen nu meer leraren dat het om meer gaat dan een paar procentjes werkdrukverlaging of salarisverhoging.

  11. Wouter Tinbergen zegt:

    @marieke: In mijn omgeving wel! Ik verwacht aankomende woensdag dus veel meer opkomst…

  12. Marieke zegt:

    Ja, hier precies zo. Het voorzichtige vlammetje is een vuurtje geworden.

  13. Charlotte zegt:

    Grappig Marieke om je hier tegen te komen, ik hoor aan je woorden dat jij “onze” Marieke bent en geen andere!!
    Jammer dat het vuurtje nog steeds wel een voorzichtig vuurtje is..

Reageer


negen − = 0