Is er ooit een slechter beslissing genomen in de politiek dan het besluit om schoolboeken gratis te laten zijn? Tenminste, gratis voor de ouders, niet voor de scholen die een bedrag per leerling krijgen waar ze een gedeelte van de boeken mee kunnen betalen.
Er zijn in het onderwijs weliswaar veel slechte beslissingen genomen maar zelden zijn dit beslissingen waarvan bij invoering al vaststaat dat ze gaan mislukken.
Toch is er niemand in de Eerste of Tweede Kamer die zo dapper is om de eenmaal ingeslagen weg te verlaten en terug te gaan naar af.
Kan iemand mij op dit moment één goed argument geven waarom de regeling voor gratis schoolboeken goed is en voor wie in het onderwijs deze procedure voordeel oplevert? De enigen die er volgens mij baat bij hebben, zijn mensen die de aanbestedingen gaan doen, degenen die geld verdienen aan de bezwaarprocedures, degenen die bureautjes hebben om uit te zoeken hoe de regelgeving in elkaar zit m.b.t. aanbestedingen etc. etc.
Maar daar hebben we als schoolbestuur, docenten, leerlingen en ouders toch niets aan??
Het geld in een pot stoppen en aan ouders met schoolgaande kinderen geven die onder een bepaald salaris zitten, door middel van een lager bedrag aan schoolgeld, is een hele simpele en gemakkelijk uit te voeren maatregel. En levert heel wat minder ergernis op.
Mee eens?

Zie persbericht van de VO-raad van 6 oktober 2008

5 Reacties op “Gratis schoolboeken?”

  1. Willem Korevaar zegt:

    Ik zou het zelf kunnen hebben geschreven :-)
    Als ik ergens het nut niet van inzie is het onderwijs opschepen met weer een aantal bureaucratische zaken.
    Aan de andere kant stimuleert deze zaak wel het nadenken over alternatieven, zoals het zelf maken van (digitaal)lesmateriaal of low-budget leermiddelen aanschaffen zodat je onder de aanbestedingsnorm blijft. Die is dacht ik 200.000 euro. Zo zijn op mijn school de secties wiskunde en Frans bezig met het maken van eigen lesmateriaal voor één leerlaag. Ook mijn sectie (ak) overweegt om voor de derde klas eigen materiaal te gaan maken of te arrangeren omdat we toch al veel buiten het boek om doen. Om het hele curriculum op deze wijze te doen kost wel veel tijd daarom is samenwerking tussen scholen belangrijk. Ook uit het oogpunt van kwaliteit bewaking. Gelukkig zijn er al initiatieven in die richting. Ik denk dan aan DigilessenVO en ook de diverse communities kunnen daarin een rol spelen.

  2. cvangool zegt:

    Beste Willem en Willy,

    Natuurlijk zou het een mooie bijkomstigheid zijn als dit scholen dwingt om andere wegen te gaan zoeken. Maar dat was toch niet de opzet van deze maatregel? Dan zou ik nog wel andere dingen weten: geef een paar miljoen aan uitgevers om digitaal materiaal te ontwikkelen en stimuleer ze om steeds meer materiaal digitaal uit te geven dat in de plaats komt van bijvoorbeeld dure werkboeken (en niet én én zoals nu vaak gebeurt) of geef docenten faciliteiten die digitaal materiaal voor een bepaald vak willen ontwikkelen op voorwaarde dat het op het web ter beschikking komt.
    Nu krijgen scholen per leerling een bedrag dat ze in wezen vrij mogen besteden. Een groot gedeelte daarvan gaat al op aan de logistiek (en schadeclaims aan boekenhuizen etc.): er zal dus alleen maar minder geld ter beschikking zijn voor boeken en dat tekort mogen dan de fanatieke docenten gaan opvullen in hun vrije tijd. Ik blijf het echt een slechte regeling vinden!

  3. Ineke Caris zegt:

    Ik ben het met Christien van Gool eens

  4. Paul Goossen zegt:

    Ik weet er nog een: “Elke leerling doet verplicht een drie maanden durende maatschappelijke stage”. De verkiezingen waren nog niet achter de rug of de Tweede Kamer moest al inzien dat dat ook al zo’n leuk bedacht plannetje was, waarbij niemand dacht aan de kosten voor begeleiding en organisatie. Ik geloof dat het nu om een stage van twee weken gaat. Je vraagt je af of er nog mensen in de Kamer / in verkiezingstijd zijn die hun gezond verstand gebruiken…

  5. Willy Weijdema zegt:

    Ik probeer altijd van nieuwe beslissingen het positieve in te zien. Toen deze maatregel werd afgekondigd, dacht ik: dat is een mooie stimulans om digitaal lesmateriaal te produceren en te gaan gebruiken!
    Dat zie je ook wel gebeuren. Het gaat allemaal niet zo hard, maar kijk eens naar de website van de Onderwijsvernieuwingscoöperatie. OVC wil voor de aanvang van het schooljaar 2009-2010 gedigitaliseerd kerndoeldekkend leermateriaal leveren voor de onderbouw. Het lesmateriaal, geproduceerd door ‘lma’s’: leermaterialenarrangeurs, is echt vernieuwend: waar mogelijk is het interactief. Voor Nederlands kun je materiaal bekijken op http://www.inhetonderwijs.com/showcontent/leermaterialenmatrixNederlands.htm. Zie ook het artikel van John Daniëls in het Levende Talen Magazine van september 2008: Onderwijsvernieuwingscoöperatie.nl arrangeert gedigitaliseerd lesmateriaal voor alle vakken. http://www.internetonderwijs.net/artikelen2008/OVC/Nederlands/Nederlands.htm

Reageer


1 − = nul