Klassiek klassikaal

Een aantal jaar geleden nog wees een goede vriendin naar een vierkanten apparaatje in haar hand en sprak plechtig: “Dit heeft mijn leven veranderd.” Toen glimlachte ik beleefd en dacht: ja hoor. Nu ik zelf ook iEmand ben, weet ik beter. De smartphone is in mijn leven gekomen. Maar is het onderwijs zoals ik dat tot nu toe geef essentieel anders geworden? Nee.
 
Maar dat is wel de bedoeling. En het liefst zo snel mogelijk. Eigenlijk moet de toekomst nu gebeuren, als ik het Trendrapport 2014-2015, Technologiekompas voor het onderwijs lees. Het toverwoord is ‘onderwijs op maat’ en het toverstafje is de tablet. Het gepersonaliseerd leren zou mogelijk moeten maken “dat elke leerling onderwijs krijgt dat past bij zijn individuele talenten, leerkenmerken en mogelijkheden.” Als docent zou ik de leerling meer centraal moeten stellen, leerresultaten goed monitoren en het onderwijsaanbod daarop aanpassen. Met andere woorden, ik moet differentiëren.

Lees verder »

Een verslag: IPON 2014

IPON staat voor ‘innovatie platform onderwijs Nederland’ en organiseert jaarlijks een congres voor iedereen die bij de ICT-les wil blijven. Veel mannen die ronddrentelen bij de stands van de exposanten. Zelf dwaal ik wat verloren rond en voel ik me voornamelijk aangetrokken tot de pennen, gummetjes en al die interessante goodies en bovenal de chocolade-eitjes die bij de stands staan uitgestald maar ik hou me keurig in. Per slot van rekening ben ik hier om me via workshops als professional op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs innovatie, ICT-toepassingen en –diensten.
 
De workshopleidster grijpt de microfoon vast als was het een reddingsboei. Ze heeft nog geen woord gezegd, maar het geluidsniveau bereikt nu al kakofonische hoogte: de gesprekken van de vele IPON-bezoekers weerkaatsen in de enorme ruimte van de Jaarbeurs als duizenden stuiterballen, tel daarbij het versterkt geluid van het podium achter ons en ik ben benieuwd of  ik nog iets van deze workshop ga opvangen.

Lees verder »

Ik stem op het onderwijs

De gebeurtenissen in de Krim hebben me weer eens doen beseffen dat het heerlijk veilig wonen is in dit kleine kikkerland waar elke storm er een in een glas water is. En dat politiek best belangrijk is. Omdat ik geen oorlog heb meegemaakt, Mark Rutte het tegenovergestelde van een dictator is, de politiemannen hier over het algemeen goedaardige lobbessen zijn in plaats agressievelingen die buiten de wet staan, ben ik een goedlopende democratie volstrekt normaal gaan vinden. Ik ben onderhevig aan de wet van de hedonistische asymmetrie- goede dingen wennen, maar slechte dingen wennen nooit.

Lees verder »

Gaan we voor goud?

Wat is er gebeurd? Was Nederland niet het land waar je onverbiddelijk een kopje kleiner werd gemaakt als je het hoofd boven het maaiveld uitstak? Nu staan we al een dikke week in een Olympische medailleregen en excelleren we in het ‘speedskating’. In de krant lees ik paginalange verklaringen voor dit onbekende fenomeen  en wordt er angstig voorbeschouwd: Wordt het schaatsen niet onmiddellijk afgeschaft nu het podium oranje kleurt? En onze calvinistische levensbeschouwing weet met enige zekerheid te voorspellen dat over vier jaar de onvermijdelijke val na de hoogmoed komt.
 
Kunnen en willen we in Nederland excelleren zonder dat we er nachten van wakker liggen? Ja zeker, zegt de regering in Den Haag, graag ook op het onderwijsvlak. De politiek wil dat we tot de top vijf van de wereld gaan horen op de Olympische Spelen van het onderwijs, genaamd PISA (Programme for International Student Assessment), die elke drie jaar wordt gehouden. Dit grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek geeft inzicht in de prestaties van 15-jarige leerlingen in 65 landen. Deelname aan dit onderzoek zal, als het wetsvoorstel wordt aangenomen dat nu bij de Tweede Kamer ligt, binnenkort verplicht zijn voor scholen.

Lees verder »

Dance4life

(ingezondenbericht)

Scholenproject dance4life, komt jouw school ook in actie?!

 Codename Future brengt namens dance4life het  ‘dance4life scholenproject’ onder je aandacht. 100 scholen kunnen hier aankomend schooljaar kosteloos gebruik van maken. Deelname wordt geheel gefinancierd, maar wacht niet te lang met inschrijven, want vol = vol. De aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst verwerkt!

dance4life werkt samen met jongeren aan een wereld zonder aids. Ze doen dit door jongeren te informeren over thema’s die spelen rondom seksualiteit en ze gebruiken muziek en dans om jongeren te betrekken en inspireren. Bovendien motiveert dance4life jongeren om zélf in actie te komen en de verspreiding van hiv en aids wereldwijd terug te dringen. Het Nederlandse initiatief vindt inmiddels plaats in ruim 20  landen verspreid over 5 continenten. In Nederland inspireert dance4life met het scholenproject  jongeren om in actie te komen voor hun leeftijdgenoten wereldwijd. 
Komt jouw school ook in actie?

Lees verder »

Onderwijs, creativiteit en de arbeidsmarkt

Waar het lezen van de krant me onveranderlijk doet verwachten dat de menselijke soort zichzelf binnenkort van de aardbodem veegt, staat een bezoek aan de TED website, interessante en inspirerende lezingen van bijvoorbeeld briljante wetenschappers of succesvolle Hollywoord-producers, altijd garant voor hernieuwde hoop voor diezelfde mensheid. Desondanks had ik tot voor kort de nummer 1 van het overzicht van de tien best bekeken TED-lezingen (zo’n 25 miljoen views) nog nooit gezien. Ik durfde niet. Het is de lezing van Sir Ken Robinson genaamd ‘How schools kill creativity’’.
 
O jee, dacht ik. Daar gaan we weer. School faalt op alle fronten omdat we er niet in slagen alle problemen (pesten, racisme, ongelijkheid tussen bevolkingsgroepen) op te lossen of de gewenste excellente opleiding aan te bieden, maar nu doden we ook nog de creativiteit. Toe maar. Gezien mijn eerdere ervaringen met TED had ik beter moeten weten. De lezing van Sir Ken Robinson is niet alleen geestig maar ook interessant. Hij stelt dat overal ter wereld in het onderwijs eenzelfde hiërarchie van vakken bestaat waarbij wiskunde en de talen het belangrijkst worden gevonden en dat aan vakken als bijvoorbeeld dans of drama veel minder belang wordt gehecht. Het onderwijs in de wereld is voornamelijk gericht op het verstand, op het hoofd.

Lees verder »

De houdbaarheidsdatum van een docent

“Wanneer gaan we dat spelletje weer doen?” vraagt de derde klas.
“Als we tijd hebben, ” zeg ik. ‘Maar de studiewijzer laat ons niet veel ruimte.”
“U moest toen vreselijk lachen. ”
Sterker nog, ik snikte van het lachen. Ik denk liever niet aan die vrolijke-janboel-les terug, aan die snedige opmerkingen  en vooral niet aan die slappe lach.  Die van mij.
“Als we nu heel hard aan onze oefeningen gaan werken, mogen we het dan aan het einde van de les doen?”
“We zullen zien,” lieg ik. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt.

Lees verder »

2014

Alvast wat ter overdenking voor een hopelijk excellent onderwijsjaar:

“I have never let my schooling interfere with my education.” 

― Mark Twain

“Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” 

― Nelson Mandela

Wat beeldhouwwerk is voor een stuk marmer, dat is onderwijs voor de menselijke ziel.

―Joseph Addison

Het doel van het onderwijs is een lege geest vervangen door een open geest  

―M. Forbes.

“Children must be taught how to think, not what to think.” 

― Margaret Mead

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.” 

― Frank Zappa

 
De beste wensen!   
 
Margreet

(On)bevoegd is (on)bekwaam

Laatst op een personeelsavond wilde ik mijn duit in het zakje doen en mijn zorg uitspreken over het feit dat zoveel docenten op mijn school onbevoegd les geven. 
“Onbevoegd is niet onbekwaam,” riep de schoolleider bij wijze van reactie joviaal.
“Nee, dat bedoel ik ook niet, maar …”, zei ik en wist niets verder te zeggen. Het is helaas alleen in boeken en toneelstukken dat mensen in effectieve volzinnen met elkaar praten.  Op dat moment kon ik mijn gedachten niet op een rijtje krijgen. Natuurlijk is onbevoegd niet onbekwaam. Ik zou er groot onrecht mee doen aan al die collega’s die zonder het vereiste papiertje hun best doen leerlingen iets bij te brengen. Maar hoe zit het dan? En wat stelt een bevoegdheid voor?
 

Lees verder »

Voor decanen

(ingezonden bericht)
 
 
 
 
 
Beste onderwijsdeskundige,
 
Samen sterk en met een schat aan ervaring
Onze 20 jaar ervaring als BKK in het inspireren en informeren over open dagen, opleidingsmogelijkheden en studiekeuzebegeleiding gebruiken we nu online.
Bovendien hebben we de krachten gebundeld met Digischool, Jongin Nederland, Welkeschool.nl  en September advies.
De vak community voor decanen staat voor informatie over open dagen, opleidingsmogelijkheden , studiekeuzebegeleiding en andere interessante  artikelen.
Kortom een prima platform om informatie te vinden en uw kennis te delen met uw collega’s.
Dus meld je aan op http://decaan.vakcommunity.nl/
Wij geloven in de kracht van samenwerking
 
Met vriendelijke groet,
 
Michel Tiepel
BKK.nu