Kerndoel 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Leerlijnen groep 1 /2:

  • verhalende prentenboeken, voorleesboeken, boeken met rijmpjes, versjes, dichtbundels, informatieve prentenboeken
  • genres: avonturenverhalen, realistische verhalen, detectiveverhalen, griezelverhalen, dierenverhalen
  • plezier in voorgelezen worden, zelf (digitale) boeken bekijken en ‘lezen’
  • praten over boeken
  • zelf ‘voorlezen’ (bijv. aan knuffel of klasgenoot)
  • geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
  • stempelen, ‘schrijven’

Leerlijnen groep 3 / 4

  • informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen
  • genres: ook historische verhalen, sprookjes
  • plezier in voorgelezen worden, zelf lezen en zelf voorlezen
  • belangstelling voor verhalende (waaronder poëzie) en informatieve teksten
  • gemotiveerd om zelf te kunnen lezen
  • geschreven taal zien als communicatie- en expressiemiddel waarmee je dagelijks omgaat
  • lezen en bespreken van jeugdliteratuur
  • zelf schrijven

Leerlijnen groep 5 / 6

  • informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen
  • humoristische verhalen, verhalen over andere culturen
  • ontwikkelen van eigen literaire smaak

Leerlijnen groep 7 / 8

  • informatieve boeken, serieboeken, stripboeken, verhalende boeken om zelf te lezen
  • science fiction
  • ontwikkelen van eigen literaire smaak