Kerndoel 5: De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Leerlijn groep 1 /2:

  • verhalende teksten, vooral expressief
    (bijv. bij tekeningen, briefjes en kaarten voor anderen, verhalen/boekjes) (zie kerndoel 9)
  • af en toe informatieve teksten
    (bijvoorbeeld berichtjes met eigen nieuws voor op het nieuwsprikbord)
  • af en toe instructieve teksten
    (bijv. recepten)
  • en verder: teksten die functioneel zijn voor eigen (spel)activiteiten:
    lijstjes (bijv. een boodschappenlijstje voor de winkelhoek of een bestellijst voor de ‘bakker’) , menukaarten, uithangborden, reclameborden)
  • (losse) woorden (bijv. labels, lijstjes of bij een tekening)
  • zinnen (bijv. bij een tekening, of op een kaart of briefje)
  • schrijven is vooral:
    • schrijven via tekenen
    • schrijven via krabbelen
    • schrijven via letterachtige vormen
    • schrijven via letter-/tekenreeksen
    • schrijven via spontane spelling
  • schrijven is ook naschrijven en nastempelen, en typen op de computer
  • verzorgen is gericht op:
    • tekening kleuren
    • woorden versieren

 

Leerlijn groep 3 /4:

  • verhalende teksten ( (persoonlijke) verhalen, gedichtjes, briefjes en kaarten voor anderen) (zie kerndoel 9)
  • eenvoudige informatieve teksten (bijv. berichten, of antwoorden op vragen)
  • af en toe ook instructieve teksten (bijv. recepten of korte gebruiks- of gedragsaanwijzingen)
  • korte teksten met meestal één inhoudselement, vaak met een chronologische opbouw
  • zinnen zijn kort, meestal enkelvoudig, grammaticaal eenvoudig, kunnen spelfouten en grammaticale fouten bevatten
  • verzorgen is gericht op:
    • verdeling bladspiegel
    • illustraties bij tekst

 

Leerlijn groep 5 /6:

  • verhalende teksten
    (bijv. verhalen, gedichten, brieven, e-mails) (zie kerndoel 9)
  • informatieve teksten
    (bijv. verslagen, eenvoudige werkstukken, observaties van bijvoorbeeld diergedrag en proefjes)
  • instructieve teksten
    (recepten, een speurtocht, een routebeschrijving, gebruiks- of gedragsaanwijzingen)
  • betogende teksten
    (bijv. een boekverslag) (zie kerndoel 8)
  • langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren
  • aandacht voor spelling en interpunctie
  • alinea’s, titels en kopjes

 

Leerlijn groep 7 /8:

  • naast verhalende (zie kerndoel 9), informatieve en instructieve teksten (bijv. een handleiding, een draaiboek) ook betogende teksten (bijv. een boekbespreking, een recensie over een tv-programma, een ingezonden brief, een oproep, een leus op een spandoek, reclame) (zie kerndoel 8)
  • langere teksten met diverse inhoudselementen en meerdere (+ complexer) tekststructuren
  • tekstconventies
  • werken met tekstverwerkingsprogramma’s