Kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren

Leerlijn groep 1 /2:

  • verschillende gesprekssituaties met een gevarieerd aanbod aan onderwerpen die uitnodigen om op te reageren, dagen kinderen uit te zeggen wat ze ergens van vinden; ze proberen ook aan te geven waarom ze dat vinden

Leerlijn groep 3 /4:

  • bepalen welke informatie wel/niet belangrijk is, in relatie tot eigen kennis
  • proberen aan te geven waarom die informatie belangrijk is (koppelen aan doel)
  • deze opvatting verduidelijken of illustreren
  • meningen herkennen (vooral meningen die expliciet zo worden aangeduid, bijvoorbeeld met behulp van signaalwoorden als ‘ik vind’)
  • open staan voor de mening en argumentatie van anderen
  • mening(en)van de spreker(s) vergelijken met eigen mening
  • proberen te vertellen of je het wel of niet eens bent met gehoorde mening(en)

Leerlijn groep 5 /6:

  • naar andermans commentaar vragen
  • argumenten ter ondersteuning van de eigen mening geven
  • naar andermans commentaar vragen
  • onderscheid tussen feiten en meningen herkennen
  • meningen herkennen die implicieter in een mondelinge tekst voorkomen (dus niet met behulp van duidelijke signaalwoorden)
  • meningen globaal becommentariëren vanuit de eigen mening
  • argumenten ter ondersteuning van de eigen mening geven
  • onderscheid tussen feiten en meningen zelf aanbrengen
  • standpunt vasthouden

Leerlijn groep 7 /8:

  • kritische houding ten aanzien van informatie in mondelinge teksten
  • informatie op waarde schatten, ondermeer in relatie tot de bron
  • andermans standpunt in eigen woorden samenvatten
  • tegenover elkaar staande gezichtspunten in eigen woorden formuleren
  • als discussieleider optreden
  • groepsleden vragen om verduidelijking van een standpunt
  • veel voorkomende trucs in reclame herkennen
  • tot een afweging van argumenten in een discussie komen
  • evalueren van meningen en argumentaties