Kerndoel 11: De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden. De leerlingen kennen:
- regels voor het spellen van werkwoorden
- regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden
- regels voor het gebruik van leestekens

Leerlijnen groep 1 /2:

  • opdelen van zinnen in woorden
  • opdelen van samengestelde woorden in afzonderlijke delen
  • opdelen van woorden in klankgroepen
  • verbinden van klankgroepen tot woorden
  • opzeggen van rijmpjes samen met iemand anders
  • individueel opzeggen van rijmpjes
  • herkennen van eindrijm
  • toepassen van eindrijm: zelf ontdekken van rijm, produceren van rijm
  • herkennen van beginrijm in langgerekte woorden
  • herkennen van beginrijm in gewoon uitgesproken woorden
  • toepassen van beginrijm
  • klinker in een woord isoleren
  • auditieve analyse op klankniveau
  • auditieve synthese op klankniveau
  • letters kunnen benoemen

Leerlijnen groep 3 / 4

  • spellen van klankzuivere woorde
  • spelling van woorden met specifieke spellingpatronen, zoals woorden eindigend op -nk, -uw, -eeuw, -ieuw, -aai, -ooi, -oei
  • spelling van clusters van medeklinkers (bijv. schr-, -rnst, -cht)
  • spelling van woorden met homofonen (ei-ij, au-ou, c-k, g-ch)
  • spelling van woorden met de stomme e
  • spelling van woorden met open en gesloten lettergrepen
  • eenvoudige interpunctie: gebruik hoofdletters, punt, vraagteken en uitroepteken
  • onderkennen en corrigeren van spelling- en interpunctiefouten

Leerlijnen groep 5 / 6

  • bewustzijn van de structuur van woorden en van zinnen
  • basale grammaticale principes, zoals het afleiden van de persoonsvorm en het onderwerp
  • de grondvorm van werkwoorden bepalen
  • gelijkvormigheidsregel (hond-honden, kast-kastje)
  • analogieregel (hij zoekt, hij vindt)
  • spelling van lange, gelede woorden en woordsamenstellingen (geleidelijk, ademhaling, voetbalwedstrijd)
  • regels van de werkwoordspelling (hij verwachtte, de verwachte brief)
  • complexe interpunctie: komma, puntkomma, dubbele punt, aanhalingstekens, haakjes
  • zelfstandig onderkennen en corrigeren van spelling- en interpunctiefouten
  • gebruik van hulpmiddelen bij het spellen zoals spellingkaarten, controleschema’s

Leerlijnen groep 7 / 8

  • spelling van leenwoorden (politie, liter, computer)
  • spelling van woorden met apostrof (komma’s, thema’s)
  • spelling van woorden met deelteken (trema) en koppelteken (ideeën, Noord-Brabant)
  • attitude voor correct schriftelijk taalgebruik
  • gebruik van hulpmiddelen bij het spellen zoals een woordenboek, spellingchecker of controleschema’s