Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Leerlijn groep 1 /2:

  • eenvoudige, korte monologen, (interactief) voorgelezen teksten
  • dialogen
  • gesprekken in kleine groep en grote groep (met leraar)
  • verhalende en informatieve teksten
  • korte instructieve teksten komen ook voor, in de vorm van (gedrags)aanwijzingen bijvoorbeeld
  • luisterdoelen hebben betrekking op zich ontspannen/amuseren, op het verwerven van informatie of op erachter komen hoe iets te doen of te maken (geïnstrueerd worden)
  • informatie verwerken en presenteren gebeurt:
    • mondeling: bijvoorbeeld verslag uitbrengen, demonstratie met mondelinge toelichting, dramatiseren, toelichting bij een filmpje/ dia’s/foto’s, vertelkast
    • schriftelijk: bijvoorbeeld tekening, stripverhaal, informatieposter, boekje

Leerlijn groep 3 /4:

  • korte monologen, (interactief) voorgelezen teksten
  • dialogen
  • gesprekken in kleine groep zonder leraar
  • (leer)gesprekken in kleine en grote groep met leraar
  • de instructieve teksten zijn vooral (gedrags)aanwijzingen en instructies (bijv. bij het leren lezen en rekenen)
  • luisterdoelen hebben betrekking op zich ontspannen/amuseren, op het verwerven van informatie of op erachter komen hoe iets te doen of te maken (geïnstrueerd worden)
  • informatie verwerken en presenteren gebeurt schriftelijk: bijvoorbeeld een informatieposter, verslag of boekje van de belangrijkste informatie

Leerlijn groep 5 /6:

  • langere monologen, (interactief) voorgelezen teksten
  • vooral informatieve, verhalende en instructieve teksten
  • ook betogende teksten
  • zich op de hoogte stellen van mening(en) / zich een mening vormen en op overtuigd of overgehaald worden
  • informatie verwerken en presenteren gebeurt schriftelijk: bijvoorbeeld een werkstuk of muurkrant maken van de belangrijkste informatie

 

Leerlijn groep 7 /8:

  • complexere monologen waarbij lengte er niet toe doet, interactief voorgelezen teksten
  • luisteren naar verhalende en instructieve teksten komt ook voor
  • zich op de hoogte stellen van mening(en) / zich een mening vormen en op overtuigd of overgehaald worden
  • schriftelijk: bijvoorbeeld een werkstuk of muurkrant maken van de belangrijkste informatie