Het zal voor u als onderwijsprofessional gesneden koek zijn dat actief leren ervoor zorgt dat de leerstof veel beter wordt opgenomen door onze leerlingen.

Actief leren kan door middel van het maken van een samenvatting, maar ook door bijvoorbeeld zelf proefwerkvragen te bedenken bij de leerstof, of door de leerstof zelf uit te leggen aan iemand anders…
Ik merk bij mijn leerlingen dat ze een samenvatting vaak moeilijk en vervelend vinden. Meer hierover leest u in één van de eerdere blogs in deze serie.

Naast de eerder genoemde mogelijkheden is ook het maken van een mindmap een goede, en voor leerlingen vaak prettige, manier om actief met de leerstof aan de gang te gaan.

Het vereist wel enige oefening om een goede mindmap te maken, maar u zult zien dat veel leerlingen het uiteindelijk een fijne manier van werken vinden.
Om ze een beetje op weg te helpen hebben wij een stappenplan mindmaps maken gemaakt. Wellicht handig om in uw lessen of begeleidingssessies eens door te lopen en te oefenen met uw leerlingen?!

Reageer


6 − = drie