In de serie blogs over de eindsprint wil ik het toch ook graag hebben over het maken van toetsen op zich.
Want natuurlijk is het belangrijk dat leerlingen zich goed voorbereiden op toetsen door te leren, samenvattingen te maken, proefwerkvragen te maken en oefentoetsen te maken. Maar ik maak vaak genoeg mee dat leerlingen de leerstof goed beheersen, maar toch met een onvoldoende thuis komen.
De oorzaak ligt vaak in het niet goed lezen van de vragen en daardoor onjuiste of onvolledige beantwoording van de vragen.
Daarom geef ik leerlingen in deze periode van het jaar altijd een 'algemene toets'.
Ze hoeven er niet voor te leren, en hij is geschikt voor leerlingen van alle opleidingen en leerjaren.
De toets vindt u hier!
Zoals u ziet gaat het vooral om het goed lezen van vragen! Deze 'toets' maakt leerlingen op een prettige manier alert op het feit dat ze beter moeten lezen. En reken maar dat zo'n toets indruk maakt: ze praten er maanden, zelfs jaren later nog over!

Misschien ook een idee voor uw leerlingen?

Reageer


negen + = 14