Tweedaagse training ‘Je hebt makkelijk praten’

 
Hoe begeleid ik een gesprek in de klas over maatschappelijk gevoelige onderwerpen?
Hoe geef ik ruimte aan verschillende meningen en waar trek ik de grens in uitspraken
van leerlingen?
Sommige onderwerpen liggen gevoelig in de samenleving.
Denk aan homoseksualiteit, de islam, antisemitisme en polarisatie.
Door actuele gebeurtenissen – zoals de aanslagen in Brussel of de
vluchtelingenproblematiek in Europa – komen deze onderwerpen ook de school binnen.
Met deze tweedaagse training van Stichting School & Veiligheid bent u als docent po
(groep 7 en 8) en vo nóg beter voorbereid om het gesprek in de klas te voeren.
De training start op verschillende data in september en oktober op vier locaties
in Nederland.
 
 
 

 

Gratis train-de-trainerbijeenkomst over Europese besluitvorming – vrijdag 24 juni 2016

In opdracht van de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland verzorgt ProDemos op 24 juni 2016 een 'train-de-trainer'-bijeenkomst over Europese besluitvorming voor docenten (vooral van de laatste klassen van havo/vwo). 
Na deze training kunt u het simulatiespel Europese besluitvorming over de Chocoladerichtlijn (de 'Chocoladeworkshop') begeleiden en weet u weer precies hoe het Europese krachtenveld eruit ziet. 
–> Lees meer over de Chocoladeworkshop
Praktische informatie
  • Duur: 3 uur
  • Locatie: Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag
  • Datum: 24 juni 2016, van 13:30 tot 16:30 uur
Wilt u zich aanmelden voor deze train de trainer-bijeenkomst? 
Stuur dan voor 10 juni een mailtje naar:  i.faas@prodemos.nl. De training gaat door bij een minimum van tien deelnemers.

Lestips bij 4 en 5 mei

Op 4 mei vindt de jaarlijkse Dodenherdenking plaats en een dag later, op 5 mei, vieren we de bevrijding van de Duitse bezetting. Volg met uw leerlingen het nieuws rondom deze dagen en laat ze bijvoorbeeld nieuwsartikelen of achtergrondverhalen verzamelen. Kunnen ze verbinding leggen tussen de geschiedenis en de actualiteit? Bekijk de opdrachten.

Lesopdrachten bij de Dag van Europa

Op 9 mei is het de Dag van Europa. Deze dag kan worden gezien als de ‘verjaardag’ van de Europese Unie. In 1950 werd op deze datum de aanzet gegeven voor de eenwording van Europa. Volg met uw leerlingen het nieuws over Europa en laat ze daarna met onderstaande opdrachten bijvoorbeeld een presentatie of nieuwsquiz maken. 
Wat wordt er in de media zoal over Europa geschreven? Bekijk de opdrachten.

Gastles als voorbereiding en een rechtbankbezoek

ProDemos biedt scholen de mogelijkheid om een gratis gastles te boeken waarin ze een bezoek aan de rechtbank voorbereiden.
ProDemos heeft met een aantal rechtbanken afspraken om ook het rechtbankbezoek in te plannen. De gastles is niet verplicht, maar wel een goede voorbereiding om de rechtbank te bezoeken met uw klas. Het aanbod voor gastles en rechtbankbezoek verschilt per arrondissement, maar in alle elf de arrondissementen is een aanbod voor scholen. Hieronder volgt een overzicht.
 
Zowel gratis gastles (optioneel) als rechtbankbezoek aanvragen via ProDemos:
  • Noord-Nederland – rechtbank locatie Groningen, Leeuwarden of Assen
  • Overijssel – rechtbank locatie Almelo of Zwolle
  • Midden-Nederland – rechtbank locatie Utrecht, Lelystad of Almere
  • Noord-Holland – rechtbank locatie Haarlem of Alkmaar
  • Den Haag – rechtbank locatie Den Haag
  • Rotterdam – rechtbank locatie Rotterdam of Dordrecht
  • Gelderland – rechtbank locatie Arnhem (hier biedt ProDemos een gastles op de rechtbank zelf aan).
Alleen gratis gastles aanvragen via ProDemos, bezoek zelf aanvragen bij rechtbank:
  • Amsterdam – rechtbank locatie Amsterdam
  • Limburg – rechtbank locatie Maastricht of Roermond
  • Oost-Brabant – rechtbank locatie Den Bosch of Eindhoven
  • Zeeland-West-Brabant – rechtbank locatie Breda of Middelburg

Op de website van ProDemos vindt u meer informatie. U kunt ook mailen naar gastlesrechtspraak@prodemos.nl.

Studiedag Terrorismebestrijding

Dinsdag 5 april a.s. organiseert het UvA/College Sociale Wetenschappen een studiedag voor docenten maatschappijleer/maatschappijwetenschappen. Het thema van deze dag is ‘Terrorismebestrijding’.

De studiedag wordt georganiseerd in samenwerking met de opleidingen Politicologie, Culturele antropologie en Sociologie. De locatie is Nina van Leerzaal  (Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127). Het programma start om 09.50 uur met een welkomstwoord, waarna er drie lezingen staan gepland:

  • Sociologie – Dr. Don Weenink – ‘De sociologie van terrorisme’
  • Politicologie – Prof. dr. Marieke de Goede – ‘Speculatieve Veiligheid en Europees Terrorismebeleid’
  • Culturele antropologie  – Dr. Laurens Bakker – 'Percepties van terrorisme in Indonesië'

Na de lunch kunt u deelnemen aan een workshop ‘Terrorismebestrijding’ onder leiding van Ed Hogervorst, MBA, commissaris van politie. Na afloop van de workshop, om circa 16.30 uur, sluiten we de dag af met een borrel en hapje.
 
U kunt zich tot 31 maart a.s. voor deze dag aanmelden middels een e-mail  r.t.w.h.veldhuis@uva.nl, onder vermelding van de naam en het adres van de school waar u werkzaam bent. Voor deelname aan het hele programma (incl. lunch en borrel) vragen zij een bijdrage van € 60,-. (Overgenomen uit de NVLM-nieuwsbrief).

Vooroordelen en stereotypering

Wilt u op een innovatie en interactieve manier aandacht besteden aan vooroordelen en stereotypering in de klas? Dat is dit iets voor u!
 
Om beter te begrijpen wat de precieze vooroordelen zijn die mensen aan accenten koppelen en hoe Nederlandse accenten op dit moment precies klinken, is de NTR samen met wetenschappers een groot nationaal onderzoek gestart: Sprekend Nederland (http://ntr.nl/sprekendnederland). In Sprekend Nederland onderzoeken we hoe we denken over elkaars spraak. Bewust of onbewust, we hebben allemaal stereotype beelden in ons hoofd bij de verschillende Nederlandse tongvallen. Hoe sterk en hoe negatief die stereotype beelden kunnen zijn, zie je wanneer je mensen puur op spraak laat beoordelen.
 
Via de Sprekend Nederland-app spreek je als deelnemer zinnen in en beoordeel je andere gebruikers op basis van hun accent. Zo ontvang je persoonlijke feedback op je eigen spraak en verzamelen we tegelijkertijd wetenschappelijk relevante data. Als programmamakers denken we dat Sprekend Nederland educatief gezien interessant voor het vak maatschappijleer, met name voor de thema’s stereotypering & vooroordelen, multiculturele samenleving of pluriformiteit van de samenleving. Daarom zouden we graag met een aantal geïnteresseerde docenten een lesbrief samenstellen en deze als pilot uittesten, inclusief de inzet van de Sprekend Nederland-app in de klas.
 
Wat verwachten we van u? Actieve deelname in een kerngroep van maatschappijleerdocenten om een lesbrief samen te stellen en deze als pilot te testen in uw klas.
Wat levert het u op? De kans om op een creatieve en originele manier aan de slag te gaan met een nieuw wetenschappelijk project in samenwerking met de publieke omroep NTR. Daarnaast krijgt u een uniek kijkje achter de schermen en inspraak bij de ontwikkeling van een cross mediaal project en bent u van harte welkom bij de televisieopnames van Sprekend Nederland.
 
Bent u enthousiast of heeft u vragen? Meld u aan! Stuur een e-mail naar eline.rethans@ntr.nl onder vermelding van uw naam, het niveau waarop u lesgeeft , welke klas en uw telefoongegevens. 

OPEN DAG Fort van de Democatie

 
Zaterdagmiddag 16 april 2016
Met discussie, film, muziek van Nariman Noran, discussie over van polarisatie en rondleiding langs nieuwe werkvormen over opvang van vluchtelingen, diversiteit, vrijheid, radicalisering. Van 12.00-17.00 uur. Vanaf 15.00 uur extra lekker eten en drinken omdat we de vernieuwing van de tentoonstelling vieren. Aanmelding niet nodig.
Klik hier voor adres en route.

De Scholierenpeiling is begonnen

De jaarlijkse Scholierenpeiling is van start gegaan.
Wat is volgens leerlingen hét nieuws van 2015?
Aan het begin van elk jaar inventariseert Nieuws in de klas wat volgens leerlingen het nieuws is van het afgelopen jaar.
Docenten stellen met hun leerlingen een klassikale top 3 samen in de volgende categorieën: nieuwsgebeurtenissen, nieuwspersonen en nieuwswoorden.
Op basis van alle inzendingen wordt eind januari de landelijke uitslag bepaald.
Voor meer informatie en om mee te doen, zie www.scholierenpeiling.nl

Radicalisering

"Leren wat Democratie is en hoe je er zelf aan mee kunt doen, werkt preventief tegen radicalisering."  

Onderwijs en educatie kunnen gewelddadige aanslagen zoals onlangs in Parijs niet voorkomen. Wel kunnen zij een belangrijke bijdrae leveren om radicalisering van jongeren te voorkomen. Als het even kan in een vroeg stadium. 
Diverse onderzoeken, onder andere in het Fort van de Democratie en de Democratiefabriek, en ervaringen met jongeren tonen dat aan.

Kinderen en jongeren die onderzoek doen naar de kernwaarden van de democratie (gelijkheid, vrijheid en solidariteit) leren hun meningen nuanceren en ontdekken dat diversiteit, en de conflicten die dat oplevert, bij democratie horen. Dat het niet mee valt om gedrag en meningen die je verafschuwt, te verdragen omdat anderen ook jou verdragen. In de tentoonstellingen in België en Nederland kunnen kinderen en jongeren ontdekken dat het voortbestaan van een levendige democratie mede van hun bijdrage afhankelijk is.
Leren over en oefenen in democratie is urgent. De reizende tentoonstelling De Democratiefabriek kan ook voor 2016 en 2017 weer worden geboekt. Het is een zinvol middel om met kinderen en jongeren democratisch burgerschap te versterken.
Vraag de folder aan bij de Fort voor de Democratie.