Hieronder staat de inhoud en de beschrijving van deel 2 van ‘Chinees? ‘n Makkie!’. De oefeningen hiervan vind je in het rechtermenu!

Thema 1: op bezoek

Les 1: 这是我家,请进。Dit is mijn huis, kom binnen alstublieft.

Les 2: 这是我的房间。Dit is mijn kamer.

Les 3: 你爸爸做什么工作?Wat voor werk doet je vader?

 

Thema 2: bellen

Les 4: 你有手机吗?Heb je een mobieltje?

Les 5: 请问Robbert在吗?Mag ik vragen, is Robbert aanwezig?

Les 6: 我想问一问。Ik wil even vragen.

Thema 3: de weg vragen

Les 7: 对不起,我不知道。Sorry, ik weet het niet.

Les 8: 请问地铁站在哪儿?Mag ik vragen waar het metrostation is?

Les 9: 不远,很近。Niet ver, heel dichtbij.

 

Thema 4: winkelen

Les 10: 你穿几号的衣服?Welke maat kleding draag jij?

Les 11: 十五块不贵。15 euro is niet duur.

Les 12: 你喜欢吃中餐还是吃西餐?Houd je van Chinees of westers eten?

 

Thema 5: lichamelijke kenmerken

Les 13: 这是你妹妹。Dit is jouw zusje.

Les 14: 你的弟弟比你高吗?Is jouw broertje groter dan jij?

Les 15: 你看,他在那里。Kijk, daar is hij.

 

Thema 6: ziek zijn

Les 16: 老师病了。De leraar is ziek.

Les 17: 你哪儿不舒服?Waar voel je je niet lekker?

Les 18: 这种药每天吃三次。Dit soort medicijn drie keer per dag innemen.

 

Thema 7: de vier seizoenen

Les 19: 荷兰的天气怎么样?Hoe is het weer in Nederland?

Les 20: 很冷只有五度。Erg koud, slechts 5 graden.

Les 21: 今天天气真好!Vandaag is het echt mooi weer!

 

Thema 8: dagindeling

Les 22: 十点半睡觉。Om half elf slapen.

Les 23: 什么时候放学?Wanneer is de school uit?

Les 24: 我先做作业,然后上网。Ik maak eerst huiswerk, daarna internetten.

 

Bijlage: woordenlijst

Chinees? ’n Makkie! Deel 2 (Zhōngwén? Hǎoxué! Dì-èr cè) is ontwikkeld door drs. Tin Chau Tsui, senior docent Chinees van de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie, Faculteit Internationale Communicatie, aan de Hogeschool Zuyd.

 

Net zoals Chinees? ’n Makkie! Deel 1 sluit de inhoud van Deel 2 aan bij de belevingswereld van 13- tot 15-jarige Nederlandse leerlingen. De lessen sluiten aan bij de richtlijnen van het Europese Referentiekader (ERK) en bevatten de volgende vaardigheden: lezen, kijken en luisteren, spreken en in plaats van schrijfvaardigheid karakters typen. De meeste opdrachten sluiten aan bij de richtlijnen van de internationale taalvaardigheidstest die door het Ministerie van Onderwijs van de Volksrepubliek China is ontwikkeld: Hànyǔ Shuǐpíng Kǎoshì (HSK).

 

Chinees? ’n Makkie! Deel 2 is een communicatieve taalmethode, maar in het onderdeel ‘Taalwijzer’ worden tevens de culturele aspecten van de taal, de zinsconstructies en grammaticale onderwerpen op eenvoudige wijze uitgelegd. Na het onderdeel ‘Taalwijzer’ zijn er oefeningen die een terugkoppelende functie hebben om de verworven kennis in praktijk te brengen. Het onderdeel ‘Verrijking’ met extra woorden, illustratie en oefeningen zorgt voor verdieping van de lesstof.