Hieronder staat de inhoud en de beschrijving van deel 1 van ‘Chinees? ‘n Makkie!’. De oefeningen hiervan vind je in het rechtermenu!

Thema 1: kennismaking

Les 1: 我是荷兰人。Ik ben Nederlander.

Les 2: 你好吗?Hoe gaat het met jou?

Les 3: 你叫什么?Hoe heet jij?

 

Thema 2: huis en familie

Les 4: 你几岁?Hoe oud ben jij?

Les 5: 你住在几号?Op welk nummer woon jij?

Les 6: 你家有几口人?Hoeveel gezinsleden heb je?

Thema 3: school

Les 7: 那是你的学校吗?Is dat jouw school?

Les 8: 你们班有多少个学生?Hoeveel leerlingen hebben jullie in de klas?

Les 9: 你去哪儿?Waar ga je heen?

 

Thema 4: tijden

Les 10: 你几点上课?Hoe laat heb je les?

Les 11: 星期一,你有中文课吗Heb je maandag Chinees?

Les 12: 今天是我的生日。Vandaag is mijn verjaardag.

 

Thema 5: eten en drinken

Les 13: 早上好!Goedemorgen!

Les 14: 你喜欢吃什么?Wat vind je lekker om te eten?

Les 15: 你要水果吗?Wil je fruit?

 

Thema 6: vrije tijd

Les 16: 你的爱好是什么?Wat zijn je hobby’s?

Les 17: 你喜欢不喜欢运动?Houd je van sport of niet?

Les 18: 你今天晚上做什么?Wat doe je vanavond?

 

Thema 7: richting

Les 19: 电影真好看。De film is echt mooi.

Les 20: 这里有三所房子。Hier zijn drie huizen.

Les 21: 汽车站在左边。De bushalte is aan de linkerkant.

 

Thema 8: weer en verkeer

Les 22: 你怎么去学校?Hoe ga je naar school?

Les 23: 今天下雨很冷。Vandaag regent het en het is erg koud.

Les 24: 暑假你们去哪儿?Waar gaan jullie heen in de zomervakantie?

 

Bijlage: woordenlijst

Chinees? ’n Makkie! Deel 1 (Zhōngwén? Hǎoxué! dì-yī cè) is ontwikkeld door drs. Tin Chau Tsui, senior docent aan de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie, Faculteit Internationale Communicatie, aan de Hogeschool Zuyd.

Chinees? ’n Makkie! is een communicatieve taalmethode die speciaal is ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, met als bedoeling de leerlingen op een interactieve manier de Chinese taal te laten leren.

De inhoud van dit boek sluit aan bij de belevingswereld van Nederlandse middelbareschoolleerlingen. De lessen zijn vooral gericht op het spreken, lezen van en luisteren naar de Chinese taal. Chinese karakters vormen de grootste hindernis om de Chinese taal te leren, daarom leren de leerlingen per les slechts 5 karakters schrijven. In deze methode wordt extra veel aandacht besteed aan leesvaardigheid, luistervaardigheid en schrijfvaardigheid, en aan Hànyǔ Pīnyīn. Wanneer een leerling deze vaardigheden beheerst, is deze binnen een redelijke termijn in staat met behulp van Hànyǔ Pīnyīn karakters te typen.