Al weer een tijdje een hit op het internet: Gangnam style, een nummer van een Koreaanse rapper, Psy. Rap en hiphop (een subcultuur) oorspronkelijk afkomstig uit de oostkust van de VS hebben zich in rap tempo verspreid via de westkust van de VS over de rest van de wereld. Ook naar Zuid- Korea dus. Mooi voorbeeld hoe een subcultuur (rap-hiphop) zich vanuit een centrum kan verspreiden over andere gebieden (culturele diffusie). De invloed vanuit het oorspronkelijk centrum naar andere gebieden is duidelijk. Inmiddels een enorme hit (meer dan 200 miljoen kijkers bij Youtube) in de VS en op zijn beurt ook al rijp voor verschillende parodieën uit de rest van de wereld. De cirkel is rond want deze komt uit de VS.



Gangnam verwijst naar een gebied in Seoel waar de grootste en meest invloedrijkste bedrijven van Korea zich bevinden. 7% van het BNI van Korea wordt daar verdient. Hyundai, Samsung en LG om er maar een paar te noemen. Nog meer info over dit gebied kun je hier vinden. 

De gangnam style verwijst duidelijk naar de overheersende invloed van deze regio op het land. Voor Koreaanse begrippen is dit dan ook een behoorlijke kritische kijk op de Koreaanse samenleving (lees: Gangnam style). In de clip wordt gezongen over koffiedrinkende vrouwen. Dat verwijst naar de status die (volgens PSY) Koreaanse vrouwen ontlenen aan het drinken van erg dure koffie in de vele Starbucks in Gangnam. Laten zien dat je veel geld hebt door het drinken van veel koffie. Hij wil ook zo'n vrouw zingt hij....(niet echt natuurlijk). Iedereen in Zuid- Korea voelt zich sterk aangetrokken door het mooie leven in dit gebied. Velen zijn dan ook jaloers en zouden er ook wel willen wonen temidden van de luxe. Dat is maar voor weinig Koreanen weggelegd. Vandaar de kritische kijk op Gangnam door PSY, die vindt het eigenlijk maar niks daar.



Meer info in dit achtergrondartikel van the Atlantic, alwaar ook een Engelse vertaling van het nummer te vinden is.

Reageer


9 × = negen